اجتناب از تحریم های آمریکا علیه ایران تقریبا غیرممکن است

بزرگترین شرکت تجارت نفت جهان اعلام کرد، اجتناب از تحریم های آمریکا علیه ایران تقریبا غیرممکن است. این ارزیابی نشان می دهد که احتمالا تاثیر تحریم های ایران بر بازار جهانی نفت بیش از میزانی خواهد بود که بسیاری انتظارش را دارند.

ایان تایلور، رئیس گروه ویتول در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ گفت: «این تحریم ها برای ما یک چالش واقعی است.» وی افزود، سوالات بدون جوابی در مورد واکنش اروپا و اینکه آیا بانک مرکزی اروپا در مقابل اقدامات ترامپ «ایستادگی خواهد کرد» یا نه وجود دارد. «من شخصا فکر می کنم هیچ کدام از ما قادر به دور زدن این تحریم ها نخواهیم بود.»

در دور قبلی تحریم ها که در فاصله سال های 2012 تا 2016 به اجرا گذاشته شد، اکثر کشورهای آسیایی خرید نفت خود را از ایران ادامه دادند، اما آنها باید به دولت آمریکا نشان می دادند که میزان خریدشان در حال کاهش است. در آن سال ها اروپا خرید نفت از ایران را به کلی متوقف کرد.

اظهارات تایلور، مشابه اظهارات برخی از بزرگترین شرکت ها و تجارتخانه های جهان است. پاتریک پویان، مدیرعامل شرکت توتال هم گفته، کسی نمی تواند «توهمی» درباره معاف شدن شرکت های اروپایی از تحریم های آمریکا داشته باشد. باب دادلی، مدیر شرکت بی پی هم گفته، شرکت وی در خصوص تحریم های آمریکا ریسک نخواهد کرد.

ایگور سچین، مدیر شرکت رزنفت روسیه هم گفت، تصمیم آمریکا به خروج از برجام، ممکن است بر تولید 5 درصد از نفت جهان تاثیر بگذارد.