پرونده دو تابعیتی ها در مسیر بهارستان- پاستور/ نهاد ریاست جمهوری همکاری نمی کند؟

گروه سیاسی- حضور مدیران دو تابعیتی در مجموعه دستگاههای اجرایی به حدی خطرناک است که منافع ملی را در خطر قرار می دهد و از سوی دیگر به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی دشمن همواره به دنبال نفوذ بوده است.


به گزارش افکارنیوز، در ابتدای گزارش کمیته تحقیق و تفحص مجلس از مدیران دو تابعیتی موضوعی آورده شده که خواندن آن خالی از لطف نیست: " برخی از جمله شرایط مهم برای اشتغال به خدمت دولتی، با توجه به معنای تابعیت، این است که فرد شاغل تحت حمایت سیاسی و حقوقی و اجتماعی هیچ حکومت دیگری به دلیل داشتن تابعیت آن کشور نباشد تا بتواند به وظیفه خود به‌طور کامل عمل نماید؛ زیرا حمایت دو یا چند دولت از یک فرد موجب ایجاد اختلال در رابطه آن دولت‌ها با وی و رابطه وی با آن دولت‌ها خواهد بود. فرد مورد اشاره دارای تعهدات و تکالیفی نسبت به دولت دیگری است و آن دولت نیز این شخص را مورد حمایت سیاسی و حقوقی خود قرار داده است، در نتیجه این امکان قوی وجود دارد که در صورت اشتغال به خدمت در دولت ایران، با توجه به رابطه سیاسی، حقوقی و تعهداتی که نسبت به دولت دیگر دارد، تعهدات خود به دولت ایران را نتواند انجام داده یا عامدانه در انجام تعهدات خود خلل ایجاد نماید. تابعیت مضاعف باعث ایجاد ارتباط سیاسی، معنوی، حقوقی و اجتماعی بین یک فرد و دو یا چند دولت می‌شود که موجب ایجاد شکاف‌هایی در رفتار آن دولت‌ها با وی و رفتار وی با آن دولت‌ها خواهد بود. "
کمیته تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی برای شناسایی مدیران دو تابعیتی از وزارتخانه ها و سازمان های دولتی خواست این مدیران را معرفی کند اما نهاد ریاست جمهوری به این نامه هیچ پاسخی نداده و همچنین وزارت نفت در پاسخ به این استعلام نوشته است: تشخیص افراد دوتابعیتی امکان‌پذیر نبوده، در صورت صلاحدید از مراکز ذی‌صلاح پیگیری شود"
از سوی دیگر کمیته تحقیق و تفحص مجلس از مدیران دو تابعیتی از نهادها خواست مشخصات تمامی مدیرانشان را بدهند اما باز هم گویا نهاد ریاست جمهوری حاضر به همکاری نشده و حتی مدیران و سلسله مراتب آنها را نیز اعلام نکرده است.
کریمی قدوسی عضو کمیته تحقیق و تفحص می گوید: یکی از اقداماتی که در تحقیق و تفحص انجام شده، گرفتن استعلام از خود سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی بوده است، لذا به تک‌تک دستگاه‌ها از طرف کمیته تحقیق و تفحص نامه نوشته شد تا افراد دوتابعیتی دستگاه را از طریق حراست یا راه دیگر به ما معرفی کنند.
وی افزود: همچنین خواسته شده است اسامی مدیران و سلسله‌مراتب آنها را به‌صورت به‌روز و با مشخصات کامل و کد ملی در اختیار ما قرار دهند، چرا که قرار است ما این موارد را به جایگاه‌های دیگر ارائه کرده و استعلام کنیم.
رئیس کمیته تحقیق و تفحص از مدیران دوتابعیتی و دارای گرین‌کارت تصریح کرد: هدف از این مکاتبه این بوده است که اطلاعات ما به‌روز و دقیق باشد، اما تنها جایی که تاکنون جواب نداده، نهاد ریاست‌جمهوری است، اگرنه همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی به ما پاسخ داده‌اند.
کریمی قدوسی تصریح کرد گفت: در کل پاسخ‌هایی که در بخش اول به دست ما رسید که چه کسانی الان دوتابعیتی هستند، ۱۲ یا ۱۳ نفر به ما معرفی شدند اما علاوه بر این استعلام‌ها، از کف جامعه و مراکز مختلف و راه‌های گوناگون، فهرست‌های معتبری از مدیران دوتابعیتی به دست آوردیم که آن را منتشر نکرده‌ایم و فقط در اختیار دادستان قرار داده‌ایم.