عضو ارشد سائرون: رابطه جریان صدر با ایران خوب است

انتخابات پارلمانی عراق در حالی به پایان رسید که ائتلاف «سائرون» به ریاست «مقتدی صدر» با کسب ۵۴ کرسی به پیروزی رسید و ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری» با ۴۷ کرسی و ائتلاف «النصر» به ریاست «حیدر العبادی» نخست‌وزیر با ۴۲ کرسی به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

در خصوص این انتخابات و نتایج حاصله خبرنگار مهر با «جعفر الموسوی» از اعضای ارشد ائتلاف سائرون عراق گفتگو کرده است که شرح آن از نظر می گذرد.

*در ابتدا درباره عوامل اصلی پیروزی ائتلاف سائرون در انتخابات پارلمانی عراق توضیح دهید و این موفقیت حامل چه پیامی است؟

ائتلاف سائرون به دلیل طرح و برنامه اش پیروز شد؛ زیرا این طرح و برنامه از هرگونه فرقه گرایی به دور بود و تمام گروه های مردم عراق در این ائتلاف و لیست حضور داشتند و ائتلاف را تشکیل داده بودند.

از جمله اهداف ائتلاف سائرون، مقابله و مبارزه با فساد و همچنین امور مربوط به کشور است و برای تحقق این موضوع نیازمند تشکیل دولت ملی و قوی هستیم که بتواند برای اجرای ماموریت ها و خواسته های مردم اقدام کند.

برای این منظور و خدمت رسانی به مردم باید از تکنوکرات های متخصص استفاده کنیم و همین موارد موجب شد که رأی دهندگان پای صندوق های رأی به لیست و اعضای ائتلاف سائرون رأی دهند. از جمله مهم ترین علل برای این موفقیت نیز خود سید مقتدی صدر و جایگاهش میان مردم عراق به ویژه در بین طرفداران جریان صدر بود.

*برنامه و محور اصلی ائتلاف سائرون در دولت آینده چیست؟ چه موضوعی را به عنوان اولویت نخست برای سیاست خارجی دولت آینده مدنظر خواهید داشت؟

اولویت سیاست خارجی، استقبال و گشایش و فضای باز سیاسی در برابر کشورهای جهان به علاوه کشورهای مجاور و همسایه و ایجاد روابط متوازن با آنها بر اساس تحقق منافع ملت عراق و دیگر ملت های این منطقه است.
همچنین عراق به سوی محوری خاص در منطقه نمی رود. زیرا عراق تحمل این موضوع را ندارد و برای ضدیت با کشوری، به سوی کشور دیگری به ویژه کشورهای همسایه تمایل پیدا نمی کند.

این سیاست خارجی ماست اما در زمینه داخلی، مبارزه با فساد و فراهم کردن خدمات برای مردم عراق از طریق دولتی قوی است که بتواند از بحران های موجود در کشور عبور کند.

*طی روزهای اخیر برخی رسانه ها از تیره شدن روابط میان ائتلاف سائرون با ایران خبر می دادند. آیا این موضوع صحیح است؟

همانگونه که می دانید ائتلاف سائرون و سید مقتدی صدر، بارها و بارها اعلام کرده اند که حقیقتا ما با ایران روابط خیلی خوبی داریم و ایران کشوری است که ما برای آن احترام قائلیم.

ائتلاف سائرون به ریاست سید مقتدی صدر معتقد است که آمریکا کشوری اشغالگر است و به هیچ وجهی نباید با کشور اشغالگر تعامل کنیم.

*آینده روابط خارجی عراق با کشورهای عربی پس از این انتخابات چگونه خواهد بود؟

قطعا باید روابط با کشورهای عربی بهبود یابد و گشایش سیاسی صورت گیرد و این روابط بر اساس احترام به حاکمیت کشورها و از بین بردن افراط گرایی باشد.

همچنین همانگونه که عراق در امور دیگر کشورهای عربی دخالت نمی کند، کشورهای عربی نیز نباید در امور داخلی عراق مداخله کنند.

گشایش سیاسی به معنای این نیست که کلیدهای کشور را به طرف های خارجی و عربی بدهیم. معتقدم که اکنون باید برای تمام فعالیت های سیاسی داخلی به قانون اساسی پناه ببریم و سپس با تمام کشورهای جهان به استثنای رژیم اشغالگر اسرائیل روابط متوازن طبق منافع کشور داشته باشیم.

*نقش مرجعیت عالی عراق آیت الله سیستانی را در اجرای هرچه بهتر انتخابات چگونه ارزیابی می کنید؟

معتقدم که مرجعیت عالیقدر عراق، نقش زیاد و بزرگی در هدایت رأی دهندگان داشتند و انتخاب یا عدم انتخاب را حق شهروندان می دانستند اما رأی دهنده هنگام حضور برای رای دادن، باید فرد صالح و شایسته را انتخاب کند.

ایشان فرهنگی را به رأی دهندگان آموزش دادند که به دور از احساسات عشائری و فرقه ای انتخاب کند. ایشان رأی دهندگان عراقی را تشویق و راهشان را برای انتخاب فرد اصلح بدون توجهات فرقه ای و قومی روشن کردند. زیرا عراق تحمل چنین موضوعاتی را ندارد.