برجام حفظ می شود؟/ از تلاش موگرینی تا امید فرانسوی ها به توافقی جدید

گروه سیاسی- نزدیک به 25 روز است که با دستور ترامپ آمریکایی ها از بجام خارج شده اند و همین موضوع باعث اختلاف و دو دستگی میان اروپایی ها شده است، از سویی فدریکا موگرینی که هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا است از پکن گرفته تا توکیو و مسکو سفر کرده و با رایزنی به دنبال حفظ برجام است و از سوی دیگر فرانسوی ها دلسرد از برجام.
به گزارش افکارنیوز، موگرینی روز جمعه با «وانگ یی» وزیر خارجه چین ملاقات کرد، ملاقاتی که در آن هر دو طرف تأکید کردند تمام تلاش خود را برای حفظ توافق هسته‌ای به‌رغم خروج امریکا از آن به کار می‌گیرند. وزیر خارجه چین در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با موگرینی گفت: «در حفظ برجام ثابت قدم می‌مانیم. این توافق مورد تأیید سازمان ملل بوده و همه طرف‌‌‌‌ها باید آن را اجرایی کنند.»‌موگرینی بعد از این ملاقات، با وزیر خارجه ژاپن نیز ملاقات کرد و در این ملاقات هم به صراحت گفت که این اتحادیه تا زمانی که ایران به اجرای تعهدات خود ذیل برجام ادامه دهد همان‌طور که آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون در 11گزارش پیاپی‌اش پایبندی ایران به تعهداتش را تأیید کرده است، دیگر مقام‌های اروپایی هم در حال رایزنی برای حفظ برجام هستند.
همچنین هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان پس از دیدار با وانگ یی، همتای چینی خود در برلین تأکید کرد آلمان همراه کشور‌‌‌هایی است که می‌خواهند توافق اتمی با ایران را حفظ کنند. وزیر خارجه چین نیز در این گفت‌وگو تأکید کرد که دو کشور علاقه‌مند‌های تجاری بسیاری دارند و از تجارت آزاد حمایت می‌کنند.
این در حالی است که رسانه های اروپایی به این نتیجه رسیده‌اند که هم‌اکنون بسیاری شرکت‌های اروپایی از تعاملات اقتصادی خود با ایران به شدت کاسته‌اند و یا در کل به آن پایان داده‌اند و سرمایه‌گذاری‌های برنامه‌ریزی شده فعال نخواهند شد. شاخص‌‌‌‌‌ترین نمونه در این زمینه شرکت آلمانی زیمنس، شرکت نفتی فرانسوی توتال و شرکت دانمارکی حمل و نقل لجستیک هستند که هر سه از بازار ایران عقب کشیده‌اند.
جالب اینکه اروپایی ها به آمریکایی ها درباره برجام هشداری جدید مخابره کرده اند و آن اینکه تحریم های جدید شاید باعث ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سر گیرد.
این در حالی است که فرانسوی ها آماده آغاز مذاکرات جهانی با تهران بر سر یک توافق جدید بعد از خروج آمریکا از برجام است.
به نظر می رسد این پیشنهاد فرانسوی که در چارچوب همان سیاست چماق و هویج معنا پیدا کند یعنی اینکه ایران را از آمریکا و جنگ بترسانند و از سوی دیگر بگویند باید موشک ها نیز در توافق جدید گنجانده شوند و مذاکره بر سر موشک ها صورت پذیرد.