اختلاف کشورهای اروپایی به نفع ایران است/ اشتباه راهبردی روحانی

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان در گفت‌وگو با فارس به وجود اختلاف در کشورهای اروپایی در ارتباط با ایران اشاره کرد و اظهار داشت: همه کشورهای اروپایی یکدست نیستند؛برخی کشورها مثل ایتالیا، اسپانیا و اتریش، به طور سنتی روابط نسبتاً مناسبی با ما دارند. برخی دیگر از کشورهای تازه ملحق شده به اتحادیه اروپا؛ مثل لهستان، نفوذ آمریکا در آن‌ها زیاد است، به همین دلیل در هفته‌های گذشته سخنان نامربوطی از سوی مقامات آن‌ها در ارتباط با ایران گفته شد.

اختلاف کشورهای اروپایی به نفع ایران است

وی خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای اروپایی مثل انگلیس نیز به صورت سنتی، خباثت خود را نشان داده‌اند و فعالیت‌های ضدّ ایرانی داشته اند.

ایزدی، اختلاف بین کشورهای اروپایی را به نفع ایران دانست و تصریح کرد: اجماع این کشورها معمولاً علیه ایران است.

نهادهای دولتی اروپایی هم تمایلی به همکاری با ایران ندارند

کارشناس مسائل سیاسی، ادامه برجام با اروپایی‌ها را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: بر فرض اینکه برخی دولت های اروپایی بخواهند با ما کار کنند، معلوم نیست در عمل، خیلی به ما کمک کند؛ چون طرف قرارداد ما معمولاً شرکت‌های خصوصی هستند که ذیل فشار آمریکا حرکت می‌کنند.

ایزدی ادامه داد: برخی از نهادهای بین‌المللی مثل بانک سرمایه‌گذاری اروپا که دولتی هستند، می‌توانند در حوزه‌های بانکی جایگزین بانک‌های خصوصی شوند و در مقابل فشار آمریکا هم مقاومت کنند، امّا در خبرها داشتیم که مقامات این بانک خیلی مایل به همکاری با ایران نیستند. در واقع معلوم نیست که نهادهای دولتی‌‌ اروپا هم چقدر به درد ما بخورد.

فرانسوی‌ها خوش‌شان نمی‌آید نفوذ ایران در سوریه بیشتر از آن‌ها باشد

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان به مشکلات اروپایی‌ها با ایران در حوزه های موشکی و منطقه‌ای اشاره و خاطرنشان کرد: مثلاً فرانسوی‌ها که سال‌ها، سوریه در استعمار آن ها بوده، خوش‌شان نمی‌آید که نفوذ ایران در این کشور، بیشتر از آن‌ها است. بنابراین آن‌ها هم دلهره‌هایی نسبت به ایران دارند و اینکه می‌بینید با آمریکا همصدا می‌

فرانسوی‌ها که سال‌ها، سوریه در استعمار آن ها بوده، خوش‌شان نمی‌آید که نفوذ ایران در این کشور، بیشتر از آن‌ها است. بنابراین آن‌ها هم دلهره‌هایی نسبت به ایران دارند و اینکه می‌بینید با آمریکا همصدا می‌شوند، صرفاً به خاطر فشارهای آمریکا نیست

شوند، صرفاً به خاطر فشارهای آمریکا نیست؛ یک بخشی از این موضوع هم به علاقه خودشان در هم‌صداشدن با آمریکا برمی‌گردد.

ایزدی با بیان اینکه در وضعیت مناسبی در ارتباط با اروپایی‌ها قرار نداریم، اظهار داشت: چراغ سبزی هم که جمهوری اسلامی برای مذاکره با آن‌ها نشان داده، فرصتی است که داده شده، تا بتوانند برجام را نگه دارند.

صبر ایران در قبال اروپایی‌ها محدود است

وی به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر ازسرگیری فعالیت‌های هسته‌ای در چارچوب برجام اشاره کرد و اظهار داشت: این اظهارات، در راستای فرصتی است که به آن‌ها داده شده است. ضمن اینکه این پیام را به اروپایی‌ها می‌دهد که قرار نیست ایران به طور نامحدود صبر کند و منتظر تضمین‌های آن‌ها باشد.

ایزدی افزود: نمی‌شود هم تحریم‌ها پابرجا باشند، هم محدودیت هسته‌ای ادامه داشته باشد؛ درواقع هم چوب را بخوریم هم پیاز را.

دولت باید از ماه‌ها قبل، فعالیت‌های هسته‌ای را از سر می‌گرفت

کارشناس مسائل بین‌المللی با اشاره به فرمان هسته‌ای رهبر انقلاب تصریح کرد: دولت باید این اقدامات را از ماه‌ها پیش شروع می‌کرد و  این پیام را به طرف مقابل می‌داد که همزمان، امکان محدودیت هسته‌ای و تحریم برای ایران وجود ندارد.

ایزدی با بیان اینکه متأسفانه دولت، خلاف این کار را انجام داد، خاطرنشان کرد: آقای روحانی اعلام کرد اگر آمریکا از برجام خارج شود ما برجام را با اروپایی‌ها ادمه می‌دهیم. این در حالی است که همه کارشناسان در کشور می‌دانستند و می‌دانند که اروپا خیلی نمی‌تواند در حوزه‌های تحریمی، به ما کمک کند.

آقای روحانی اعلام کرد اگر آمریکا از برجام خارج شود ما برجام را با اروپایی‌ها ادمه می‌دهیم. این در حالی است که همه کارشناسان در کشور می‌دانستند و می‌دانند که اروپا خیلی نمی‌تواند در حوزه‌های تحریمی، به ما کمک کند.

اشتباه راهبردی روحانی

وی تصریح کرد: این پیام آقای روحانی، منجر به خروج ترامپ از برجام شد. اینکه به طرف مقابل اطمینان داده شود که ما در برجام می‌مانیم، یکی از اشتباهات راهبردی روحانی بود که نتیجه آن هم خروج آمریکا از برجام بود. دولت باید اشتباهات راهبردی از این قبیل- که در اظهارات مقامات دولت هم وجود دارد- را جبران کند.

ایزدی خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها در نهایت به دنبال توافقی بهتر با ایران هستند؛ یعنی برجام باشد و در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای هم امتیاز بگیرند. 

 دیپلمات‌ها با دست پر به مذاکرات می‌روند

عضو هیئت علمی دانشکده مطالعات جهان، فرمان هسته‌ای رهبر انقلاب را، کمک به دیپلمات‌های ایرانی دانست و تصریح کرد: دیپلمات‌های ما، تا قبل از این فرمان، دستشان خالی بود؛ چرا که زمانی دست‌شان پر بود که پیشرفت‌های متعدد هسته‌ای وجود داشت، ولی همه آن‌ها را در مذاکرات هزینه کردند و منجر به برجام شد. در حال حاضر، این ظرفیت‌ها را نداریم.

دیپلمات‌های ما، تا قبل از این فرمان، دستشان خالی بود؛ چرا که زمانی دست‌شان پر بود که پیشرفت‌های متعدد هسته‌ای وجود داشت، ولی همه آن‌ها را در مذاکرات هزینه کردند و منجر به برجام شد. در حال حاضر، این ظرفیت‌ها را نداریم.

ایزدی خاطرنشان کرد: در اراک بتن ریختیم، ده هزار کیلو اورانیوم را از کشور خارج کردیم و دو سوم سانتریفیوژها را از نطنز کندیم. به همین دلیل، دست دیپلمات‌ها در مذاکرات با اروپایی‌ها خالی بود. برای یک کشور، خوب نیست که دیپلمات‌هایش را با دست خالی پای میز مذاکره بفرستد.

فرمان هسته‌ای رهبری توپ را به زمین اروپایی‌ها انداخت

وی با بیان اینکه فرمان رهبری کمک کرد که دیپلمات‌ها، حرفی برای گفتن داشته باشند، تصریح کرد: این حرف، منطق هم دارد؛ اینکه شما نمی‌توانید هم تحریم‌ها را اعمال کنید هم انتظار محدد بودن برنامه هسته‌ای ایران را داشته باشد. باید یکی از این دو را انتخاب کنید. اکنون توپ در زمین طرف مقابل است و این اروپایی‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند.

تجربه نشان داد ذیل مقاومت پیشرفت می‌کنیم

ایزدی با بیان اینکه ایران نشان داده است که در شرایط سخت هم می‌تواند مقاومت کند، تصریح کرد: واقعیت هم این است که چاره‌ای جز مقاومت وجود ندارد. ما مذاکره و عدم مقاومت را ذیل برجام، تجربه کردیم و نتیجه خوبی نگرفتیم، امّا نشان داده‌ایم که ذیل مقاومت می‌توانیم پیشرفت کنیم.

چاره‌ای جز مقاومت وجود ندارد. ما مذاکره و عدم مقاومت را ذیل برجام، تجربه کردیم و نتیجه خوبی نگرفتیم، امّا نشان داده‌ایم که ذیل مقاومت می‌توانیم پیشرفت کنیم.

وی یکی از نتایج مقاومت را، افزایش اهرم‌های قدرت کشور دانست و افزود: وقتی کشور قدرتمند می‌شود، کشورهای مقابل هم محاسبات خود را عوض می‌کند.