بهرام قاسمی: نمی توانیم به آمریکا خوشبین باشیم

هرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت. 

وی در ابتدا درگذشت ناصر یمین مردوخی پیشکسوت عرصه رسانه را تسلیت گفت: 

سخنگوی وزارت خارجه عید سعید فطر را پیشاپیش تبریک گفت. 

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره لغو قراردادهای شرکتهای اروپایی با ایران از جمله توتال و ... عنوان کرد: مگر شرکتی در ایران کار می کرد؟ فضا این بود که شرکتهای خارجی بعد از برجام در ایران کار نمی کردند، اینکه شرکتها ترک می کنند یا نمی کنند قضاوت زود است، به دلایل خروج غیرقانونی آمریکا از برجام برخی شرکتهایی که دارای سهام در آمریکا با مشکلاتی مواجه هسستند. هنوز اتفاق خاصی رخ نداده اینکه باید جریمه پرداخت کنند یا نکنند و چه مکانیسمی هست متفاوت است و باید صبر کنیم با توجه به مذاکرات ایران با سایر شرکا در برجام و کشورهای مهم باید ببینیم وضعیت چگونه خواهد بود. وزارت خارجه در کنار تمام دستگاه های اقتصادی کشور حضور خواهد داشت و اقدامات لازم را به عمل می آورد.

وی درباره مذاکرات رهبر کره شمالی و ترامپ هم گفت: مواضع کلی و اصولی ما درباره مسائل شبه جزیره کره روشن است، علاقه مندیم در شبه جزیره کره مثل سایر نقاط جهان صلح ثبات امنیت و آرامش برقرار وهر گامی که کمک کند به این قضیه و رفاه منطقه حتما استقبال می کنیم.

قاسمی ادامه داد: ولی با پیشینه سوابق و تاریخ و آنچه از آمریکا شناخته و بخصوص از شخص ترامپ و خروج از پیمانها و برجام و ... کماکان با بدبینی بسیار به رفتار ترامپ و آمریکا نگاه می کنیم و درباره رفتار آمریکا نمی توانیم خوشبین باشیم و دولت کره باید با هوشیاری برخورد کند، ولی باید صبر کرد، ماهیت آمریکا ماهیتی نیست که خوشبینانه نسبت به آن قضاوت کرد.