واکنش ایران به گزارش وزارت خارجه آمریکا در موضوع قاچاق انسان

 بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به گزارش سالیانه وزارت امور خارجه آمریکا با موضوع قاچاق انسان که در بخشی از آن اتهاماتی را متوجه کشورمان کرده است، گفت: این گزارش مغرضانه، جانبدارانه و سیاسی را که با استفاده از منابع و اطلاعات نامعتبر اتهاماتی بی اساس و  غیرواقعی در موضوع قاچاق انسان به کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است را مردود می‌دانیم.

قاسمی افزود: دولت آمریکا تلاش دارد تا از طریق این اقدامات، افکار عمومی جهان را از سیاست‌های مداخله جویانه و بی ثبات کننده خود که به صورت جدی در سطح جهان به ویژه در غرب آسیا و آفریقا زمینه شکل گیری و گسترش شبکه‌های تبهکار سازمان یافته قاچاق انسان را فراهم کرده، منحرف کند.

وی با اشاره به نگرانی‌های فزاینده جامعه بین‌المللی در موضوع قاچاق انسان به ویژه در ارتباط با قاچاق زنان و کودکان، عنوان کرد: اقدام‌های یکجانبه، از جمله رتبه بندی کشورها در موضوع جرایم سازمان یافته مانند قاچاق انسان و تهیه گزارش‌های یکسویه و مغرضانه علیه کشورهای مستقل نه تنها با مقررات و موازین حقوق بین‌الملل در تعارض است، بلکه  تلاش‌ها و همکاری‌های بین‌المللی دولت‌ها را در مبارزه با این جرایم تضعیف می‌کند و از این جهت دولت آمریکا باید پاسخگوی اقدام‌های خود باشد.

وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه هفتم تیر ماه گزارش سال ۲۰۱۸ این کشور درباره ارزیابی آمریکا از وضعیت قاچاق انسان در جهان را منتشر و بار دیگر ایران را به عدم مبارزه موثر با این پدیده متهم کرد.

در این گزارش، آمریکا بار دیگر ایران را در کنار کره شمالی، نپال، سومالی، سودان جنوبی، یمن و چند کشور دیگر در سطح سوم، یعنی پایین‌ترین سطح رده‌بندی مبارزه کشورها با قاچاق انسان، قرار داده است.

در بخشی از این گزارش مملو از ادعاهای ضدایرانی، آمده است: «حکومت ایران حداقل استانداردهای از بین بردن قاچاق انسان را رعایت نکرده و تلاش قابل توجهی هم برای این کار انجام نمی‌دهد. به همین دلیل، ایران در سطح سوم باقی ماند.»

با این وجود، این گزارش می‌افزاید: «با وجود عدم انجام تلاش قابل توجه، این حکومت گام‌هایی برای پرداختن به قاچاق انسان برداشته، از جمله گام‌هایی برای تصویب کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (UNTOC). با این حال، این حکومت اطلاعات مربوط به مجموعه تلاش‌های ضدقاچاق را به اشتراک نمی‌گذارد.»

در این گزارش، بار دیگر مانند سال‌های گذشته ایران به جذب «کودک سرباز» متهم شده است.