به گزارش فارس، رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتوگو با پایگاه اطلاع رسانی دولت درخصوص ساماندهی آدرسهای عددی اینترنتی اظهار داشت: این موضوع یک مسئله جدی و مهمی است که با افزایش تعداد کاربران ارتباطی و درخواست برای استفاده از خدماتی مثل وای فای، وایمکس، RFID و بلوتوث و نیز اتمام ظرفیت نسخه ۴ آدرس های عددی در دنیا ، استفاده از نسخه۶ ،IPV۶ پروتکل (Internet Protocol version ۶) به عنوان بهترین راه حل با حداکثر ظرفیت در دستور کار قرار گرفته است.

تقی پور ادامه داد: نسخه ۴ آدرس های عددی اینترنتی تنها می توانست حدود ۳/۴میلیارد آدرس اینترنتی ایجاد کند اما نسخه ۶ این پروتکل می تواند از دو هزار و ۱۲۸ میلیارد آدرس اینترنتی پشتیبانی کند و بر این اساس IP های(Internet Protocol) بیشتری ایجاد شود.

وی با اشاره به مزیت این تغییر ادامه داد: IPV۶ س
یستم جدید آدرس دهی می تواند تعداد آدرس های اینترنتی را نسبت به IPV۴ تا چندین برابر افزایش دهد.
وزیر ارتباطات همچنین ادامه داد: کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات کشور نیز با اتمام توزیع نسخه ۴ آدرسهای عددی اینترنتی در کل دنیا و مقدمات کار برای مهاجرت به نسخه ۶ این پروتکل ارتباطی، آیین نامه ساماندهی آدرس های اینترنتی IP Addresses را تصویب کرد.

تقی پور ادامه داد: به منظور اطلاع رسانی در این زمینه از حدود۶ ماه گذشته برنامه ریزی های لازم انجام شده و به همه دستگاههای اجرایی نیزطی یک همایش عمومی ابلاغ شده است.

وزیرارتباطات ادامه داد: اجرای این کار به نفع شبکه ملی اطلاعات است، یعنی هردو گروه آدرس ها را داریم و می توانیم مدیریت کنیم.

دامنه های جدید و سطح بالا

تقی پور بااشاره فضای ایجاد شده در سطح جهانی برای دریافت دومین ها جدید و سطح بالا اظهارداشت: در شرایط حاضر فضایی به صورت محدود ایجاد شده یعنی طی ۵-۴ ماه، اگر دستگاههایی اجرایی چنین درخواستی را دارند می توانند از طریق وزارت ارتباطات اقدام کنند.

وی ادامه داد: وزارت ارتباطات نیز این درخواست هارا با مجامع جهانی مرتبط با این موضوع مطرح می کند، لازم است در خواست کنندگان این محدودیت زمانی را هم رعایت کنند.

یاد آور می شود، دامنه در حقیقت نام وب سایت می باشد که از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است. پسوندهای بین المللی رایج عبارتند از. com،. net و. org که دارای مصارف عمومی می باشند و هر یک به ترتیب معرف سایتهای تجاری(Commercial)، شبکه(Network) و سازمانی یا غیر انتفاعی(Organization) می باشند. در ثبت این دامنه ها هیچ محدودیتی وجود ندارد ولی نامها با اولویت درخواست ثبت می شوند و برای مدت یک تا ده سال(قابل تمدید) با توجه به حق الثبت پرداختی معتبر می باشند. دامنه ها زیر نظر یک موسسه(ICANN) صادر می شوند. انتخاب پسوند برای یک آدرس اجباری است، پسوند را می توان از میان گزینه های موجود و با توجه به نوع یا محل فعالیت انتخاب نمود. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی می باشند که توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنی ICANN تایید شده باشند. این پسوندها از نظر فنی Top Level Domain یا به اختصار TLD اطلاق می گردند.

دامنه سطح بالا Top Level Domain یکی از حوزه هایی است که در بالاترین سطح سلسله مراتب سامانه نام دامنه در اینترنت قرار دارد. نام دامنه های سطح بالا در منطقه ریشه (Root Zone) محدوده نام نصب شده است که برای همه دامنه ها در سطوح پایینتر , آخرین بخش از نام دامنه و آخرین برچسب از یک نام دامنه واجد شرایط (FQDN:Fully Qualified Domain Name) می باشد. برای مثال , در نام دامنه www.example.com , دامنه سطح بالا com , یا COM می باشد.