شرکت ۲۹درصدی جریان‌های جدیددر انتخابات

به گزارش مهر، مصطفی محمدنجار صبح امروز سه شنبه در نشست هیئت مرکزی بازرسی انتخابات کشور در محل وزارت کشور با اعلام اینکه ۲۵ فرآیند برای انتخابات مجلس نهم تعریف شده است، گفت: تا کنون ۸ فرآیند از مجموعه فرآیندهای انتخابات مجلس نهم با تلاش شبانه روزی در ستاد انتخابات کشور توسط استانداریها، فرمانداریها و بخشداریها انجام شده است.

وزیر کشور با اشاره به اینکه تا کنون ۲۹ انتخابات در جمهوری اسلامی ایران پشت سر گذاشته شده است، خاطرنشان کرد: تجربه سنگینی در حوزه برگزاری انتخابات در کشور داریم لذا شرط عقل بر این است که انتخابات مجلس نهم که سی‌امین انتخاباتی است که در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود را با استفاده از تجربیات ۲۹ انتخابات گذشته برگزاری کنیم و ضمن استفاده از تجربیات، هماهنگی بین دست اندرکاران برگزاری انتخابات در اوج خود باشد.

وی عملیات برگزاری انتخابات را یک مانور ملی دانست و با بیان اینکه ۸۵۰ هزار نفر در این مانور شرکت می‌کنند، به تمهیدات و بسترهایی که برای تسریع عملیات انتخابات و شفاف سازی در این باره انجام شده است اشاره کرد و گفت: سامانه جامع انتخابات خیلی از مشکلات قبل را حل کرده و این سامانه جامع با سند امنیتی که برایش تهیه شده است سرعت کارها و دقت و شفافیت را بالا برده است.

محمدنجار با بیان اینکه دشمن همیشه از نظام مردم سالاری دینی ضربه خورده است، خاطرنشان کرد: دشمن از برگزاری انتخابات‌ در جمهوری اسلامی ایران نگران و ناراحت است چرا که جمهوریت نظام جمهوری اسلامی ایران با حضور مردم است و بالندگی و قدرت نظام از حضور مردمی است، بنابراین دشمن همواره از انتخابات‌ ناراحت و عصبانی است و همیشه دنبال این است که جلوی روند انتخابات باشکوه را بگیرد از این جهت تبلیغات می‌کنند که مشارکت در انتخابات پیش روی مجلس کم شده اما در صورتی که قانون را مرور کنیم و به این محدودیت که گفته شده افراد زیر فوق لیسانس نمی‌توانند در انتخابات کاندیدا شوند ملاحظه خواهیم کرد که اتفاقاً مشارکت بالاتر نیز رفته است.

وزیر کشور در این باره گفت: در صورتی که آمار ثبت نام کنندگان دارای مدرک فوق‌ لیسانس به بالا در انتخابات مجلس نهم را با دوره قبل مقایسه کنیم ملاحظه می کنیم که نه تنها کاهش مشارکت نداشته‌ایم بلکه ۱۶ درصد افزایش مشارکت داریم. و از طرفی همه سلایق در چارچوب نظام نیز در میان ثبت نام کنندگان حضور دارند به طوری که ۳۴ در صد اصولگرایان، ۱۴ درصد اصلاح طلبان، ۲۳ درصد افراد مستقل، ۲۹ درصد جریان‌های نامشخصی که جدید آمده‌اند در میان کاندیداها مشاهده می‌شود.

وی نگاه اجمالی به آرایش کاندیداهای انتخابات مجلس نهم را به نفع جریان نخبگی دانست و گفت: در میان کاندیداهای انتخابات پیش رو از قاضی، دکتر، نظامی، استاد دانشگاه، کارمند، کاسب و نمایندگان مجالس قبل حضور پیدا کرده‌اند و خیلی از آنها از نخبگان هستند. جمع‌بندی ما این است که مشارکت در این دوره انتخابات بالا رفته و حضور نیز پرشور است.

محمدنجار تعداد کاندیداهای انتخابات مجلس نهم که در مجلس هشتم نیز نمایندگی مردم را بر عهده داشتند برابر ۲۶۱ نفر اعلام کرد.(مجلس شورای اسلامی ۲۹۴ کرسی دارد.)

وی که در جمع هیئت‌های بازرسی انتخابات استان‌ها سخنرانی می‌کرد خواستار شد: مراقب باشیم که یک حرف بی‌ربط یا حرکت ناجوری که التهاب و ناآرامی ایجاد می‌کند از ما سر نزند و کمال همکاری و همراهی بین برگزار کنندگان انتخابات وجود داشته باشد. عملیات برگزاری انتخابات یک کار تیمی است لذا هر چند که هر کسی نقش خود ر ایفا می‌کند اما ملات هماهنگی باید بین کلیه دست اندرکاران وجود داشته باشد.

این وزیر کابینه دهم با اشاره به تبلیغات روانی دشمن در حوزه تحریم جمهوری اسلامی ایران گفت: ۳۰ سال است که این حرف‌ها را زده و حرکت‌ها را کرده‌اند اما استحکام ملت ایران بیشتر شده و راه روشن‌تر شده است و اتفاقاً این ها برای ملت عزیز ایران فرصت ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به ترور شهید احمدی‌روشن گفت: اوج استیصال دشمنان است که دانشمند ما را در خیابان با روش ذلیلانه‌ای ترور می‌کنند. این احمق‌ها هنوز نفهمیده‌اند که هر موقع شهیدی را از ملت ایران می‌گیرند هزاران نفر ماند آن شهید به میدان می‌آیند. دشمن برای این که جلوی پیشرفت علمی ایران را بگیرد دست به ترور فیزیکی می‌زند این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران در زمینه هسته‌ای، نانو، بایو، هوافضا و … به روش علم بومی پیش رفته است. دشمن در انتخابات پیش روی نیز می‌خواهد اگر بتواند کاری جهت اخلال در انتخابات پیش ببرد که البته نمی‌تواند.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه عوامل اجرایی، بازرسی و نظارتی باید مطابق قانون عمل کنند، از هیئتهای بازرسی انتخابات خواستار شد بازرسان طوری رفتار کنند که از درگیری و ایجاد تنش جلوگیری شود و گفت: بازرسان برای انجام وظایف خود دلیلی ندارد که در دست و پای مجریان بروند.