کارت آمریکا در سوریه سوخته است

علی مقصود" کارشناس مسائل راهبردی و نظامی سوری با اشاره به آخرین تحولات نبرد جنوب سوریه گفت: این عملیات موفقیت آمیز بوده و اینکه آمریکا از توقف حمایت از گروه های ترویستی خبر داده در واقع رو کردن یک برگ سوخته است.

نقشه اسرائیل برای تقسیم و ویرانی سوریه

وقتی از نبرد در جنوب صحبت می کنیم یعنی رویارویی با "اسرائیل" به عنوان دشمن تاریخی امت، زیرا این جنگ تروریستی و جهانی علیه سوریه از این سمت یا از سمت جولان اشغالی آغاز شد؛ جایی که شرایط مناسبی برای طرح توسعه طلبانه صهیونیستی دارد و برنامه استعماری را در خود جا داده است، از همین رو به عنوان پایگاه آغاز این تروریسم محور قرار گرفت تا ویرانی و تقسیم سوریه از آنجا کلید بخورد.

همچنین اینکه جولان نقطه آغاز توطئه علیه سوریه باشد، امکان حذف قضیه فلسطین را فراهم می کرد بر این اساس که امکان جدا کردن سوری از اردن از طریق درعا و سویدا و با استفاده از جولان تا مرزهای سوریه و عراق فراهم شود.

ارزش این عملیات راهبردی بزرگ در نقشه نظامی و برای سوریه و متحدانش این است که تمام امکانات به کار گرفته می شود آن هم در شرایطی که ارتش و محور مقاومت به حضور تروریست ها پایان داده و بازوهای اسرائیل را قطع کرده اند.

به عبارت بهتر مبارزه با تروریسم و شکست تروریست ها در بیشتر نقاط سوریه یک عامل محوری به نفع اهداف نهایی و سیاست عالی دولت سوریه بوده است.

مقصود در توضیح این مطلب گفت: گروه های تروریستی بازوی اسرائیل به شمار می آمدند بنابراین این عملیات نظامی و پیروزی های راهبردی حاصل از آن کلید خورد و هدف این بود که در یک روند نظامی در دو محور ابتدا وضعیت شهرک ها و مواضعی که گروه تروریستی وابسته به القاعده یا همان جبهه النصره و حامیانش از جمله داعش در آن مستقر شدند، نهایی شود.

عملیات محور دیگر نیز شامل نهایی کردن وضعیت برخی مناطق به شکل جزئی است و شرایطی را فراهم می کند که سبب پایان گرفتن سلطه تروریست ها بر مردم سوریه می شود و علاوه بر این به گروه های تروریستی که به دنبال زمین گذاشتن سلاح و سرو سامان دادن به وضعیت خود هستند، آزادی عمل می دهد و به عبارت دیگر به طور مستقیم سمت و سوی آشتی دارد.

به هرحال باید گفت عملیات ارتش سوریه دستاوردهای بزرگی به همراه داشت از جمله دستاوردهای راهبردی که با استفاده از آن توانست نبرد جنوب را تا 90 درصد نهایی کند اما در سطح اجتماعی، ملی و مردمی نیز می توان گفت که وضعیت بیش از صد در صد نهایی شده است.

خروج اردن از بازی جنوب

مقصود در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد: اردن با اعلام ترس و نگرانی از سرازیر شدن پناهندگان سوری، نقاط مرزی را مسدود کرد، اما دلیل این اقدام ترس از سرازیر شدن تروریست های فراری بود زیرا دولت سوریه سه گذرگاه را گشوده و محل هایی را ایجاد کرد که تمام کسانی که از مناطق بحران و تحت اشغال تروریست ها خارج می شوند، در آنجا پناه بگیرند.

"إسرائیل" نیز مرزها را به روی همه کسانی که راهی فلسطین اشغالی شده بودند چه مجروحان گروه های مسلح تروریستی و چه غیرنظامیان، بست و همه این اقدامات پس از آن انجام شد، که آمریکا در صدد توقف هرگونه حمایت از گروه های مسلح برآمد و ارتباط وحمایت از این گروه های ترویستی را قطع کرد.

به هر حال عملا ارتش سوریه پیروزی بزرگی را به ثمر نشانده و در حال بازپس گیری سراسر خاک سوریه و مناطق جنوبی است.

آشتی های احتمالی

نباید از روند آشتی در جنوب سوریه غافلگیر شد زیرا در تماس با دوستان و برخی چهره های سرشناس جنوب سوریه متوجه شدیم که بیشتر اهالی بزرگوار جولان و حوران بسیار مایلند به ارتش سوریه ملحق شوند چرا که احساس می کردند کسی هست که از آنان و انتفاضه و خشم و عصبانیتشان در برابر تروریسم حمایت می کند از همین رو به محض اینکه ارتش به هر شهرک و یا منطقه و یا شهری درجنوب نزدیک می شود، اهالی آن در کنار نیروهای ارتش قرار گرفته و به مبارزه با تروریسم برمی خیزند.

موضع اسرائیل و آمریکا در قبال پیروزی های ارتش سوریه

این کارشناس سوری در ادامه این گفتگو به موضع اسرائیل و آمریکا در برابر پیروزی های ارتش سوریه اشاره و تصریح کرد: توان آمریکا در برابر افزایش قدرت محور مقاومت و محور مبارزه با تروریسم فرسوده شده و در برابر این محور ناکام مانده است به گونه ای که در این وضعیت آمریکا در حال انتقال به مرحله سیاسی و دیپلماتیک است زیرا به ضعف و سستی خود برای مقابله با رقیبان که برتری زیادی دارند، پی برده است و بدون دستاورد و بدون برگ برنده از سوریه می رود.

آمریکا وقتی از توقف حمایت از تروریست ها در جنوب سوریه خبر داد، به بازی با یک برگ سوخته متوسل شد بنابراین تلاش کرد در زمینه سیاسی بر آن سرمایه گذاری کند و از عملیات ارتش در شکست تروریسم حمایت کند.

در این میان اسرائیل خود را در مقابله با محور پیروز مقاومت تنها دید و شاهد بود ارتش در حال پیشروی و نابود کردن آخرین ستون های طرح صهیونیستی است.

مقصود ضمن اشاره به خبر هفته گذشته پایگاه اطلاعات نظامی مبنی بر اینکه اسرائیل با بدترین سناریوها روبرو است، گفت: روسیه که با "اسرائیل" توافق کرده بود از حمله به نیروی هوایی آن در جنوب سوریه خودداری کند، امروز در این حملات شرکت دارد و بین 20 تا 22 حمله هوایی به الحراک و بصر الحریر داشته است.

در این میان سناریوی احتمالی برای اسرائیل این است که توقف حمایت آمریکا از گروه های مسلح برایش به این معنی است که تروریسم را رها کرده و به این ترتیب اسرائیل با تهدید ماهیتی بزرگی روبرو است و موضع آن نظارت بر عملیات استقرار ارتش در مرزهای مشترک با فلسطین اشغالی خواهد بود، اما سناریوی دوم اسرائیل آغاز حملات هوایی و زمین به زمین است.

همه نشانه ها حاکی از این است که احتمال اینکه اسرائیل به سناریوی دوم ورود کند، وجود ندارد زیرا موضع آمریکا و اسرائیل موضع طرفی است که شکست و تسلیم شدن در برابر محور مقاومت و سوریه و متحدانش را پذیرفته اند.

اظهارات مقصود در حالی است که پیروزی های چشمگیر نیروهای ارتش سوریه و متحدانش در جبهه جنوبی سبب فروپاشی سریع گروه های تروریستی شده و دهها روستا و شهر در حمایت از دولت سوریه و درخواست اخراج گروه های مسلح از این مناطق صحنه راهپیمایی بودند.