افشای جزییات لحظه به لحظه ترور احمدی‌ روشن

به گزارش ایسنا، ساندي تايمز گزارش داد: اوايل صبح يك روز سرد غمانگيز زمستاني در چهارشنبه گذشته مصطفي احمدي روشن، دانشمند جواني كه در برنامهي هستهيي جنجال برانگيز ايران فعاليت داشت، در خانه خود واقع در شمال شهر لباسهايش را پوشيد. آخرين ساعات زندگي او را ميتوان در يك فيلم جاسوسي به تصوير كشد.

گروهی کوچک از عوامل اسراییلی نقاطی مهم در پایتخت ایران را تحت نظر داشتند. هدف آنان " روشن " بود. اگر دستگیر می‌شدند، خودشان هم کشته می‌شدند.

برای اسراییل این یک عملیات ترور کلاسیک بوده، یک منبع جزییات این ترور را برای ساندی تایمز فاش کرد که تایید آن غیرممکن است.

او گفت: آن چه در فیلم‌های جاسوسی به عنوان یک عملیات ساده‌ می‌بینید نتیجه‌ی یک تلاش سخت و چند ماه جمع‌آوری اطلاعات و یک تیم زبده آموزش دیده است.

این منبع گفت: ‌اشتباهات اصلا تحمل نخواهد شد. طبیعاتا هر قصوری نه تنها به قیمت جان عوامل تبدیل می‌شود بلکه می‌تواند یک فضاحت بین‌المللی باشد.

اسراییل از زمان تاسیس در سال ۱۹۴۸ از ترور به عنوان یک سلاح ملی استفاده کرده و به اهدافی در خارج حمله کردند؛ از فلسطینی‌ها گرفته تا دشمنان دیگر؛ در خیابان‌های امان و حتی به یک رهبر حماس در سال ۲۰۱۰ در اتاقش در هتلی واقع در دوبی حمله کرده‌اند.

اکنون ایران هدف آن‌هاست. در دو سال اخیر تروریست‌ها به پنج دانشمند فعال در برنامه هسته‌یی دولت حمله کرده و چهار تن از آنان را کشته‌اند. باور اکثریت بر آن است که آژانس اطلاعات جاسوسی خارجی اسراییل مسوول این حملات است.

کشتار غیرنظامیان باعثاختلاف منتقدان ایران و اسراییل است. برخی آن‌ها را مشمئز کننده و دیگران تلفات یک جنگ اعلام نشده می‌دانند که جایگزین مطلوبی برای مناقشه‌ای تمام عیار است. یک منبع اسراییلی مدعی شد که این کشتارها پیش درآمد یک حمله نظامی و نه صرفا جایگزین آن است تا بازسازی تاسیسات را در صورت وقوع یک حمله برای ایران دشوار کنند.

هفته گذشته ایران اعلام کرد که غنی‌سازی اورانیوم را در سایتی جدید(فردو) انجام می‌دهد که در کوهستانی در نزدیکی شهر مقدس قم واقع است تا در برابر حملات هوایی محافظت شود. تروریست‌ها آماده بودند.

وقتی روشن ۳۲ ساله آماده ترک خانه شد از طریق یک اتاق کنترل موقت در خانه‌ای امن در همان نزدیکی کنترل می‌شد. عوامل اسراییل نیز در حال نظارت بر ورودی مقرهای اطلاعاتی ایران در مرکز شهر بودند. ناگهان متوجه شدند تعدادی خودرو و افراد در حال دویدن هستند، سپس مشاهده کردند که نیروهای پلیس با سرعت به خیابان‌های اطراف می‌روند. مامور دیگری که مکالمات بیسیم بین پلیس تهران و نیروهای امنیتی را تحت نظر داشت فعالیتی غیرمعمول را گزارش کرد. آیا ماموریت آن‌ها فاش شده بود؟

در سال ۱۹۹۷ دو مامور " سزاریا "، از شاخه‌های موساد برنامه‌ای را برای ترور یک رهبر فلسطینی در اردن خراب کردند و پیش از آن که بگریزند، دستگیر شدند و یک بحران دیپلماتیک را کلید زدند. اردن نسبتا دوست اسراییل است. ایران سخت‌ترین دشمن اسراییل است. تردیدی نبود اگر دست ماموران خوانده شود، امکان فرار نخواهند داشت.

فرمانده‌ی عملیات تصمیم گرفت کار را ادامه دهد.

درست پیش از ساعت ۸ صبح چهارشنبه رضا قشقایی محافظ و راننده روشن به جلوی درخانه او رسید. قشقایی خطرات را می‌شناخت. پژوی ۴۰۵ نقره‌ای رنگ دولتی را چک کرد و پیش از نشستن بر روی صندلی راننده برای این که منتظر این دانشمند بماند زیر کاپوت را بررسی کرد.

خانه در چیذر در نزدیکی شمال تهران واقع شده است.

روشن سوار خودرو شد، آماده کار کردن در یک روز طولانی به عنوان معاون رییس تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز بود.

در حالی که عقربه‌های ساعت به سمت عدد هشت حرکت می‌کرد، یک مراقب اسراییلی از طریق ارتباطی ایمن گزارش داد که روشن آماده حرکت از خانه است.

قشقایی پشت فرمان بود. این یکی از جزییات مهم است زیرا سرعت واکنش محافظ وقتی در حال رانندگی است پایین می‌آید. فرمانده‌ی تروریست‌ها تصمیم نهایی را گرفته و به مامورانی که در گاراژی مخفی با موتور سیکلت خود ایستاده بودند گفت: " بروید ". آن‌ها به سرعت راهی شدند و در خیابان‌های پرازدحام تهران ویراژ دادند.

جوخه ضربت در پنج حمله به دانشمندان هسته‌یی هر بار از موتور سیکلت استفاده کرده است. موتور در ترافیک پایتخت وسیله‌ای همیشه و در همه جا حاضر است. موتورسواران اغلب از ماسک‌های جراحی برای محافظت در برابر آلودگی هوا استفاده می‌کنند و می‌توانند بدون جلب توجه میان خودروهای متوقف حرکت کنند و به هدف نزدیک شوند. آن‌ها با سرعت حرکت کردند تا به خیابان " گل‌نبی " جایی که روشن همیشه در مسیر سرکار از آن‌جا می‌گذشت، ‌ برسند. ساعت ۸:۲۰ دقیقه پژو را شناسایی کردند.

فرد ماسکداری که ترک موتور نشسته بود سریع چک کرد که روشن همان مسافر مورد نظر است سپس یک بمب مغناطیسی را به خودرو چسباند. موتور با سرعت از محل گریخت. این وسیله انفجاری پلاستیکی طوری طراحی شده بود که با حداکثر قدرت به مسافر صدمه بزند. ۹ ثانیه بعد منفجر شد. این دانشمند در جا کشته شد. قشقایی به شدت آسیب دید و در بیمارستان جان سپرد.

در مراسم تشیع جنازه روز جمعه صدها نفر سوگند یاد کردند که انتقام بگیرند. رضا نجفی، یک دوست، گفت: مصطفی همیشه دو هدف داشت این که با اسراییل مبارزه کند و شهید شود. و حالا به هدفش رسید.

آمریکا دست داشتن در ترور را تکذیب کرد اما لئون پانتا وزیر دفاع آمریکا گفت که درخصوص این که چه کسی در پشت این جریان است نظراتی دارد.

وزارت امور خارجه انگلیس اعلام کرد که در این حمله دست نداشته است. اغلب کارشناسان در این زمینه تردیدهایی دارند. ترورها تمامی نشانه‌های عملیات‌های اسراییلی را دارد. اسراییل اظهارنظری نکرده است اما ژنرال بنی گنتز رییس ستاد مشترک در کمیته پارلمان گفت که امسال سالی " خطیر " برای ایران خواهد بود زیرا " وقایعی غیرطبیعی برایش رخ خواهد داد. "»

اين روزنامه افزود كه "نگراني اين است كه اكنون ايران چه واكنشي خواهد داشت" و با اشاره به تماس تلفني باراك اوباما ـ رييسجمهور آمريكا ـ و بنيامين نتانياهو ـ نخستوزير رژيم صهيونيستي ـ افزود: اوباما از نتانياهو خواسته است خويشتنداري كند. اما نتانياهو خودداري كرده است. آمريكا قصد تشديد حفاظت از تاسيسات آمريكا در منطقه را دارد. ديپلماتها معتقدند كه فرصت بازگرداندن تهران به مذاكرات هستهيي كه ميتواند از رويارويي جلوگيري كند وجود دارد. يك ديپلمات غربي گفت: ما جنگ را اجتنابناپذير نميدانيم و استراتژي اقداماتي را كه براي جلوگيري از مناقشه طراحي شده است دنبال ميكنيم و فكر ميكنيم ميتوانيم موفق شديم.