منصوری: دشمنی ترامپ با ایران غیر‌عادی است

جواد منصوری کارشناس مسائل سیاست خارجی و سفیر اسبق ایران در چین، درباره صحبت های اخیر ترامپ مبنی بر اینکه ایران به دلیل شرایط اقتصادی‌اش روزی با ما توافق خواهند کرد گفت: عملکرد رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا در طی یکسال و نیم گذشته نشان داده است که او از یک انسجام فکری و تعادل روانی برخوردار نیست.

وی  با بیان اینکه قرائن و شواهد حاکی از آن است که ترامپ تحت تأثیر وقایع و اتفاقات روزانه صحبت می‌کند و نظراتش مبنی بر محاسبات اصولی و مبانی سیاسی مشخصی نیست، ادامه داد: تقریبا تمامی سیاستمداران دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند نسبت به سخنان و مواضع رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا محاسبه روشنی داشته باشند.

منصوری با اشاره به اینکه ترامپ به دنبال ایجاد ناامنی و آشفتگی در مناطق مختلف جهان است، تصریح کرد: مواضع و عملکردهای ترامپ در رابطه با اتحادیه اروپا، چین، کره شمالی و خاورمیانه نشان داده است که او نتوانسته به یک ذهنیت مشخص درباره مسائل جهانی دست پیدا کند.

کارشناس مسائل سیاست خارجی با تاکید بر اینکه اقدامات ترامپ علیه ایران حاکی از نوعی دشمنی غیر عادی است و به طور دائم و در عناوین مختلف علیه ایران صحبت می‌کند، گفت: مقامات ایران، سیاستمداران و تحلیلگران ایرانی باید متانت، تعادل و آرامش خود را در قبال دولت فعلی آمریکا حفظ کنند و از صحبت‌ها، تهدیدها، شعارها و مواضع پراکنده رئیس جمهور آن برآشفته و متأثر نشوند.

وی با بیان اینکه مذاکره با کره شمالی نمونه بارز رفتارهای نامتعادل ترامپ در عرصه بین المللی است و همان طور که شاهد هستیم اخیرا دولت کیم جونگ اون مذاکرات با آمریکا را رد کرد، گفت: نمی توان با دولتی که هیچ‌گونه انسجام فکری، رفتاری و منطقی در مذاکرات ندارد، گفت و گو کرد.

سفیر پیشین چین با تاکید بر اینکه ایران در این مقطع باید با حفظ انسجام و با تکیه بر امکانات و نیروهای داخلی وضعیت کشور را سر و سامان دهد و مواضع خود را حفظ کند،  ادامه داد: در این مقطع ما باید تعامل و رفتار خود را با دوستان بین‌المللی خود افزایش دهیم و زمینه‌های همکاری بیشتر را با آنها تقویت کنیم.

منصوری با بیان اینکه دولت ایران باید در این مقطع با بسیاری از دولت‌ها روابط سنجیده‌تر، حساب‌شده‌تر و اصولی‌تری داشته باشد تا بتواند از روابط با اینگونه کشورها استفاده کند، در پایان خاطر نشان کرد:  براساس آمار موجود اعتبار آمریکا نزد دولت های جهان به شدت در حال سقوط و در میان ملت‌ها تنفر از این کشور رو به افزایش است.