پزشکیان: نفت و گاز ایران حرف اول را می زند

مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ذخایر نفت و گاز بالاترین و برترین مزیت ایران است، اظهار داشت: این ذخایر ظرفیت بسیار بزرگی بوده که خداوند در اختیار کشور قرار داده است و می توان این مواد خام را به محصولاتی تبدیل کرد که ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.

وی با بیان اینکه تمام دنیا به این محصولات نهایی حاصل از پالایش نفت و گاز احتیاج دارد، ادامه داد: بازار بزرگی برای فروش این محصولات وجود دارد، لذا باید بستری فراهم شود تا این مواد خام تبدیل به محصول نهایی و نیاز داخل و خارج در بسیاری از زمینه ها رفع شود.

* محصولات پتروشیمی را به جای فروش نفت خام در دنیا عرضه کنیم

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محصولات پتروشیمی در تمامی حوزه ها مورد استفاده قرار می گیرند، افزود: از لباسی که بر تن داریم تا خودرویی که برای حمل و نقل ساخته می شود به نوعی با نفت و گاز و پتروشیمی مرتبط هستند.

وی یادآور شد: محصولات پتروشیمی می تواند نیاز تمام کشور را برطرف کرده، کیفیت محصولات را ارتقا داده و ما را از خارج بی نیاز کند، از سوی دیگر می توانیم این محصولات تولیدی را به جای فروش نفت خام در دنیا عرضه کنیم.

*ظرفیت بسیار بالایی در محصولات پتروشیمی نهفته است

این نماینده مجلس با بیان اینکه ظرفیت بسیار بالایی در محصولات پتروشیمی نهفته است، افزود: شناخت این توانمندی، سیاستگذاران را مجبور می کند که به این عرصه توجه و بر روی آن تمرکز کنند. همچنین روند فعالیت سرمایه گذاران در این عرصه را تسهیل و امکانات را به این سمت سوق دهد.

پزشکیان ادامه داد: حاکمیت به هر بخشی که توجه کرده، آن بخش شکوفا شده و رونق یافته است، لذا ایران نیز باید به بخشی که پتانسیل بالایی در این بخش داشته توجه کرده و دست از خام فروشی نفت و گاز بردارد و تلاش شود که به محصول نهایی و برتر تبدیل شود.

*نفت و گاز ایران حرف اول را می زند

وی با اشاره به صادرات مواد خام همانند نفت و گاز به کشورهایی همانند چین، ژاپن و کره جنوبی اظهار داشت: این کشورها این مواد خام را به محصول دیگری تبدیل کرده و محصول نهایی را در نهایت به خودمان می فروشند و گاهی حتی کالای نهایی را به ایران نفروخته و به جای آن به ما فخر می فروشند که این کالا را به شما نمی فروشیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: چرا ما نباید خودمان مواد خام را به کالای نهایی تبدیل کنیم؟ در حالی که نفت و گاز ایران حرف اول را می زند و باید علم و پول را به سمت ایجاد ارزش افزوده در این حوزه سوق داد.