طرف‌های برجام تمایلی برای مجازات ایران ندارند

پایگاه اینترنتی انگلیسی وردیکت در مقاله‌ای نوشت ایران با آینده‎ای بسیار شبیه گذشته اخیر خود مواجه است, اما محدودیت‎های تجاری جدیدی که از سوی آمریکا اعمال شده است ممکن نیست در این زمان موثر باشد، زیرا ایران این‎بار دوستان در جامعه بین‎الملل دارد.

در این مقاله آمده است: در اوایل ماه اوت، قرار است دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران اعمال شود که واشنگتن امیدوار است یک تنگنای اقتصادی باشد که ایران به سختی بتواند از آن فرار کند. با این حال، این مسئله عمدتاً به واکنش‎های سایر قدرت‎های جهانی بستگی دارد. به‎رغم اقدامات آمریکا، رهبران اروپا، روسیه و چین تلاش می‌کنند بقای توافق هسته‎ای معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را تضمین کنند, اما نشانه‌ها تا این لحظه حاکیست که ممکن است پیدا کردن راه حلی که ایران را راضی کند، غیرممکن باشد.

در همین حال، مقامات ایران بعد از مذاکرات ۶ ژوئیه در وین، گفتند پیشنهاد‌های ارائه شده از سوی سایر امضاکنندگان برجام چندان چشمگیر نبود و آن‌ها را تحت تاثیر قرار نداد. 

وردیکت در ادامه نوشت: بین تحریم‌های آینده آمریکا و آنچه ایران در گذشته با آن مواجه بوده و با آن برخورد کرده است، اختلاف مهمی وجود دارد. این بار تهران دوستانی دارد و به آن‌ها چشم دوخته است. در حالی که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند روابط صمیمانه خود را با آمریکا و ایران حفظ کند، روسیه و چین فرصت بیشتری برای مانور دارند، اما هیچ یک از آن‌ها با توجه به مفاد برجام تمایلی به مجازات ایران ندارند.