دیپلماسی ایدئولوژیک، همان دیپلماسی انقلابی است

وزیر و مسئولان وزارت امور خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، صبح شنبه گذشته با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. کلیدواژه «دیپلماسی ایدئولوژیک» که از سوی مقام معظم رهبری در این دیدار مطرح شد بسیار مهم و حائز اهمیت بود که کلید راه دستگاه دیپلماسی به شمار می‌رود. سیدمحمدعلی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در ایتالیا گفت‌وگویی با خبرنگار سیاست خارجی «رسالت» داشته است که می‌خوانید:

تحلیل شما از دیدار سفرا و مقامات وزارت امورخارجه با مقام معظم رهبری چیست و اینکه  رهبری از مسئولین وزارت امور چه انتظاراتی را مطرح کردند؟

تاکید رهبر معظم انقلاب در قضیه مذاکرات ایران و اروپا ،پیرامون حقوق و منافع برجامی ایران، بر دو محور اساسی بود: یکم، عدم توقف مذاکرات جاری و دوم، انجام کارهای ضروری فراوان در داخل و معطل نماندن امور کشور به بسته پیشنهادی اروپا بدین معنا که مذاکره با اروپا در این خصوص مشروط بر اینکه اروپائیان بتوانند راهکارهای اجرایی تضمین شده برای تامین منافع و مطالبات مشروع جمهوری اسلامی بیابند، مفید خواهد بود و این امر تا حد زیادی به آمادگی و عزم جدی اروپا بستگی دارد.

«دیپلماسی ایدئولوژیک» که رهبر معظم انقلاب در دیدار با سفرا و مسئولین وزارت امورخارجه مطرح کردند به چه معناست و وزارت امورخارجه باید به چه صورت به آن عمل کند؟

"دیپلماسی ایدئولوژیک" ، شاید تعبیر جدیدی در فرمایشات ایشان باشد اما ویژگی هایی که در این خصوص فرمودند روشن می کند که دیپلماسی ایدئولوژیک همان دیپلماسی انقلابی است. یعنی دیپلماسی ای  برگرفته و منطبق با اصول سیاست خارجی در قانون اساسی و مبتنی بر سه اصل اساسی عزت ،حکمت و مصلحت . 

دیپلماسی ایدئولوژیک جامع بین آرمان گرایی و واقع نگری است . 

مبانی ایدئولوژیک و اعتقادی ما که منطبق بر عقلانیت، حکمت،  هوشمندی و باورهای غنی و ارزشی دینی است هم به عنوان زیربنا و هم به عنوان سرمایه و پشتوانه بی‌نظیر برای امر دیپلماسی به کار می آید. علاوه بر این زمانی که شما وارد عرصه مهم و حیاتی دیپلماسی عمومی اعم از فرهنگی ، رسانه ای و دانشگاهی و ارتباط با نخبگان و اندیشمندان و همچنین سازمان های مردم نهاد و مشابه آن می شوید.

رهبری در این دیدار تاکید کردند که مذاکرات با اروپایی‌ها قطع نشود اما نباید معطل بسته اروپایی ماند بلکه باید کارهای فراوان و لازم در داخل کشور را دنبال کرد، شما به عنوان یک دیپلمات در وزارت امورخارجه چه تحلیلی نسبت به این فرمایش رهبر انقلاب دارید؟

روند جاری مذاکرات و رایزنی با طرف‌های اروپایی که البته فرصت چندانی از آن باقی نمانده، تا دستیابی به یک جمع‌بندی منطقی باید ادامه یابد. یعنی در نهایت این روند مذاکراتی باید برای ارکان نظام و اقشار مختلف مردم،تاکید می کنم اقشار مختلف مردم و افکار عمومی، مشخص شود که آیا اروپا توانایی ارائه راهکارهای اعتماد ساز اجرایی و تضمینی را برای برخورداری ایران از منافع برجامی خود دارد یا خیر. جمهوری اسلامی در این نقطه می تواند تصمیم مناسب و مقتضی را اتخاذ نماید.  هم زمان با این کار که برعهده دستگاه دیپلماسی کشوراست سایر نهادهای مسئول داخلی با توجه به اهمیت مضاعف «زمان» در شرایط کنونی،بدون آن که خود را معطل نتیجه این روند بنمایند، سایر امور را به پیش خواهند برد . این روند اگر به نتیجه مطلوب رسید، فرصت و امکانی است در کنار سایر فرصت‌های موجود و اگر به فرجام مناسب نرسید،فرصت و زمان را از دست نداده ایم.