اختلاف میان اصلاح طلبان بالا گرفت/ دعوا بر سر نظریه هسته سخت و ادعای حجاریان

گروه سیاسی- چندی پیش سعید حجاریان طرحی موسوم به هسته سخت را در میان اصلاح طلبان مطرح کرد که تعدادی از بزرگان این جریان برای دیگر اصلاح طلبان تصمیم بگیرند.
به گزارش افکارنیوز، احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت، درباره اظهارات اخیر حجاریان درباره تشکیل "هسته‌ سخت" برای مدیریت امور جریان اصلاحات گفت: نظر آقای حجاریان نظری شخصی است و من نمی‌توانم اظهار نظر شخصی دیگران را تشریح کنم.
از سوی دیگ محمدرضا تاجیک از دیگر عناصر اصلاح طلب و تئوریسین این جریان فعال اصلاح‌طلب نیز درباره اظهارات اخیر حجاریان مبنی بر اینکه در صورت ادامه روند نظارت استصوابی شورای نگهبان، اصلاح‌طلبان انتخابات را تحریم می‌کنند می گوید: من ترجیح می‌دهم تصمیم‌گیری را به عهده هسته سخت بگذارم. وقتی قبل از تصمیم‌گیری دموکراتیک چیزی به این صورت انشا و دیکته می‌شود با منش اصلاح‌طلبی هم‌خوانی ندارد. ابتدا باید این هسته شکل بگیرد و با درایت خود شرایط را ارزیابی کند و عقل جمعی تصمیم بگیرد در این صورت همان، تاکتیک و استراتژی جریان اصلاح‌طلبی خواهد بود.
وی همچنین بیان داشت: متاسفانه امروز بسیاری از کسانی که ادعای اصلاح‌طلبی دارند در دوران ماقبل اصلاح‌طلبی و مدنیت زندگی می‌کنند اما نظم زبانی و گفتمانی آنها به دوران مدنی مربوط است. این مساله تناقضی ایجاد کرده است: اصلاح‌طلبانی که از نقد حرف می‌زنند نقد را برنمی‌تابند و از گفت‌‌وگو حرف می‌زنند اما اهل گفت‌وگو نیستند، از نفی رانت‌گرایی در سطوح و زوایای مختلف حرف می‌زنند ولی از رانت‌گرایی پرهیز نمی‌کنند، که نقد قدرت و مناسبات حاشیه‌ای قدرت و سیاست دارند ولی وقتی خود در جایگاه قدرت قرار می‌گیرند همان می‌کنند که قبلا نفی می‌کردند.
کنایه تاجیک به حجاریان درباره هسته سخت کاملا مشهود است و به نظر می رسد اختلافات اصلاح طلبان در گرایش های مختلف این روزها بیشتر از گذشته نمود پیدا کرده است زیرا اصلاح طلبان می خواهند پیروز انتخابات 1400 باشند اما با توجه به این اختلافات به نظر می رسد نخواهند توانست سازماندهی منسجمی در انتخابات آینده داشته باشند.
از سوی دیگر اگر اصلاح طلبان دست به تحریم انتخابات بزنند به همان سرنوشتی دچار خواهند شد که در سال 90 دچار شدند.