پیروزی قنیطره یک دستاورد نظامی و استراتژیک است

حسین شیخ الاسلام اظهار کرد: پیروزی قنیطره یک دستاورد نظامی و استراتژیک بوده و می توان این پیروزی را بسیار بزرگ توصیف کرد، البته امکان تجدیدقوای تروریست ها و حمله دوباره وجود دارد اما در حال حاضر ارتش سوریه توانسته در قنیطره به پیروزی برسد.
وی بیان کرد: قنیطره در جنوب غربی سوریه و در ‌ بلندی‌های جولان قرار گرفته و از آنجایی که این منطقه؛ خط درگیری با رژیم اشغالگر صهیونیستی بوده، دارای اهمیت است.  
وی ادامه داد: همان طور که اشاره کردم این پیروزی و موفقیت، بسیار بزرگ و ارزشمند است، به ویژه اینکه رژیم صهیونیستی پذیرفته آتش بس در جولان براساس توافق 1974 پایه ریزی شود. 
این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: در مصاحبه ای که پوتین و ترامپ داشتند بر مسئله توافقات 1974 تاکید شد و این یعنی رژیم صهیونیستی باید از تمام پیشروی هایی که از سال 1974 در زمینه های امنیتی، اجتماعی و سیاسی و زیرساختی جولان داشته عقب نشینی کند.  
شیخ الاسلام بیان کرد: این اتفاق در حالی رخ می دهد که رژیم صهیونیستی ترتیباتی اتخاذ کرده بود تا تروریست ها بتوانند در آنجا حضور داشته باشند و حتی زخمی هایشان را در مراکز پزشکی خود درمان و یا اسلحه، تجهیزات و امکانات دیگری در اختیارشان می گذاشت.  
وی افزود: باتوجه به مسائل ذکر شده، آتش بس یک پیروزی بزرگ برای ارتش، مردم سوریه و پشتیبانان این کشور بوده و نشان دهنده توازن قواست. 
 این کارشناس مسائل منطقه درباره علت وحشت آمریکا از پیروزی قنیطره گفت: این وحشت به حمایت آمریکایی ها از اسرائیل و جولان اشغالی باز می گردد و امروز توازن قوا فرق کرده است. 
وی گفت: حکومت سوریه توانست اکثر خاک خود را که اشغال شده بود از تروریست ها پس بگیرد و در واقع آنها و حامیانشان از جمله رژیم صهیونیستی را به علت کم شدن نفوذ خود شکست دهد،  بی تردید این امر نشان دهنده افزایش قدرت حکومت و ارتش این کشور است.
شیخ الاسلام بیان کرد: اگر ادلب از تروریست ها تخلیه شود، اکثر قریب به اتفاق خاک سوریه تحت حاکمیت سوریه است و در حال حاضر حکومت سوریه به دنبال زمینه سازی برای بازگشت آوارگانی است که از لبنان و اردن و ترکیه بازمی گردند.
وی اظهار کرد: زمینه سازی برای بازگشت آوارگان اثبات می کند دولت سوریه متعهد، قدرتمند و مقتدر است زیرا می تواند بعد از جنگ فرسایشی 8 ساله وضعیت خودش را سرو سامان بدهد.
وی درباره نقش ایران در آزادسازی و پیروزی قنیطره اظهار کرد: ایران نقش مستشاری داشته و به درخواست حکومت سوریه و البته براساس مصالح و منافع خود برای جلوگیری از گسترش تروریستی که حتی می تواند در مجلس شورای اسلامی ما نیز عملیات انجام دهد به این کشور وارد شده است.
شیخ الاسلام تاکید کرد: در حال حاضر قدم به قدم امنیت در سوریه بیشتر می شود. طبعا هر اندازه که تروریست ها شکست خورده و عقب نشینی کنند، میزان امنیت افزایش می یابد.
این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: مسئله ای که باید به آن اشاره داشت این است که در حال حاضر روشی منطقی، معقول و بشردوستانه برای تسلیم تروریست ها پیش بینی شده، اینکه تروریست ها اسلحه های سنگین خود را تحویل داده و با اسلحه های سبک به ادلب بروند و این از کشتن تروریست ها و افزایش تلفات ارتش سوریه جلوگیری کرد.