آمریکا قادر به کشاندن ایران به مذاکره نیست

روزنامه گلوبال تایمز چین روز جمعه در این تحلیل نوشت: اگر قرار است تعاملی میان طرفین صورت گیرد باید بر اساس صداقت باشد آمریکا با حقه زدن و حیله گری نمی تواند به چنین هدفی دست یابد.
این روزنامه در ادامه می گوید: آمریکا از یک سو در حال بازگرداندن تحریم هاست و از طرف دیگر می گوید بدون قید و شرط با ایران گفت و گو می کند از زمانی که آمریکا اعلام کرده است برجام را نقض می کند تنش ها در خاورمیانه بیشتر شده و اوضاع به شکل نامناسبی متحول شده است.
در ادامه این گزارش آمده است: چطور می شود یک کشور را تحریم و یک سند بین المللی را نقض کرد و به تنش های خاورمیانه دامن زد و بعد هم اعلام کرد که حاضر به گفت و گوی بی قید و شرط هستیم.
روزنامه چینی ادامه می دهد: آمریکا با نقض برجام و تلاش برای تحریم نفت ایران، باعث شده است خاورمیانه به تنش کشیده شود ایران هم قدرت تلافی جویی دارد و این روند اصلا مناسب نیست و مخاطرات زیادی به دنبال خواهد داشت.
در ادامه این گزارش آمده است سند بین المللی هسته ای را کشورهای عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان تایید کرده اند در حالی که آمریکا به این توافق بی اعتنایی کرد ولی حالا از گفت و گوی با ایران دم می زند در چنین شرایطی مشخص است این وضعیت نمی تواند به مذاکره ختم شود.
گلوبال تایمز تاکید کرد شاید در حال حاضر تفاوت دیدگاه هایی میان امضا کنندگان برجام شکل گرفته باشد اما چین و روسیه نمی خواهند این سند بین المللی تغییر کند و اگر چنین شود آن زمان چین و روسیه خود به توافق هسته ای پایبندی نشان خواهند داد و آن را اجرا خواهند کرد.
این روزنامه از آمریکا بشدت انتقاد کرده است که سعی دارد با کنار زدن دیگران خودش مساله را با ایران حل کند در صورتی که چنین تلاش ها و حقه بازی هایی جز ایجاد تنش در خاورمیانه، نتیجه دیگری ندارد.
گلوبال تایمز هشدار داده است بازی با آتش از سوی ترامپ رییس جمهوری آمریکا به یک فاجعه منجر خواهد شد و بهتر است خود او هر چه زودتر این آتش را خاموش و از یک فاجعه جلوگیری کند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هجدهم اردیبهشت ماه امسال به طور رسمی اعلام کرد که دیگر در برجام نخواهد ماند و تمام تحریم های اسقاط شده به موجب این توافق را باز خواهد گرداند.
بر این اساس بخشی از تحریم های ثانویه از چهارم اوت (سیزدهم مرداد ماه) و بخشی دیگر نیز از 4 نوامبر (13 آبان) بازخواهد گشت.
با این حال، رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی های چند روز گذشته خود به طور مداوم از مذاکره با ایران سخن گفته است و در نشست خبری مشترک با نخست وزیر ایتالیا هم اظهار کرد که او حاضر است بدون هیچ شرطی با رئیس جمهوری ایران در هر زمان و هر جایی که بخواهند دیدار کند.