دیپلمات‌های اروپایی: هدف تحریم‌های آمریکا علیه ایران براندازی است

همزمان با آمادگی دولت آمریکا برای از سرگیری تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، متحدان این کشور در این باره ابراز نگرانی کرده و هدف از آن را براندازی نظام ایران دانسته‌اند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به ناخشنودی متحدان آمریکا از اعمال مجدد تحریم‌ها پرداخته و تصمیم «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام را یکی از مناقشه‌انگیزترین تصمیم‌های سیاست خارجی در دوران ریاست‌جمهوری او توصیف کرده است.

مقام‌های دولت آمریکا در بیانیه‌های علنی مدعی شده‌اند این تحریم‌ها از روز دوشنبه با هدف «تغییر رفتار ایران» بازخواهند گشت. «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در اندونزی گفت: «آنها (ایران)، بزرگترین حامی تروریسم هستند. این چیزی است که آمریکا می‌خواهد ایران را وادار به متوقف کردن آن کند. ما به دنبال تغییر رفتار از سوی حکومت ایران هستیم.»

آسوشیتدپرس نوشته است: «طبق گفته دو دیپلمات اروپایی که درگیر مذاکره با دولت ترامپ بر سر نحوه احیای تحریم‌ها بوده‌اند، این تحریم‌ها اسم رمز براندازی هستند.»

یکی از این دیپلمات‌ها با ابراز نگرانی از تلاش آمریکا برای براندازی در ایران با استفاده از تحریم‌ها گفت: «مشکل اینجا است که بعد از آن چه می‌شود؟»

این دپیلمات که به شرط عدم افشای نام با آسوشیتدپرس مصاحبه کرده گفت در صورتی که احیای تحریم‌ها به سقوط حکومت منجر شود، ایران احتمالاً وارد نوعی جنگ داخلی مشابه سوریه خواهد شد.

سیاست تغییر نظام ایران از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ همواره به شکل نرم یا سخت در دستور کار هیئت حاکمه آمریکا قرار داشته، اما همواره ناکام مانده است. 

خبرگزاری فارس سال گذشته گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد دولت‌های مختلف آمریکا فقط صدها میلیون دلار، در قالب برنامه‌های موسوم به «پیشبرد دموکراسی» برای براندازی نرم و همسو کردن سیاست‌های ایران با واشنگتن هزینه کرده‌اند، اما عملاً به موفقیتی در این زمینه دست پیدا نکرده‌اند. 

«سیمور هرش»، خبرنگار تحقیقی مشهور روزنامه نیویورکر در یک گزارشی تحقیقی فاش کرد «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور آمریکا سال ۲۰۰۶۶ دستور اختصاص ۴۰۰ میلیون دلار بودجه برای دامن زدن به اختلاف‌های قومیتی و بر هم زدن ثبات در ایران اختصاص داده است.

دیپلمات دوم به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما کاملاً متعهد هستیم که ماندگاری برجام را تضمین کنیم و کماکان به تعهداتمان پایبندیم. اگر نتوانیم به اینها عمل کنیم، این خطر وجود دارد که ایران تصمیم بگیرد به تعهداتش عمل نکند.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد. تاریخ اجرایی شدن اولین بسته این تحریم‌ها ۶ آگوست (۱۵ مردادماه) اعلام شده است. 

یک مقام وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرط عدم افشای نام به خبرگزاری رویترز گفته این تحریم‌ها از ساعت ۱۲:۰۱ بامداد سه‌شنبه به وقت منطقه زمانی شرقی (برابر با ۰۸:۳۱ صبح سه‌شنبه ۱۶ مردادماه) اجرایی خواهند شد.