حمایت دمشق از تهران در برابر تحریم‌های آمریکا

مرحله نخست تحریمهای یک جانبه علیه جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا امروز سه شنبه 16 مرداد ماه جاری از سر گرفته شد.
یک منبع رسمی در وزارت خارجه سوریه در واکنش به این اقدام یک جانبه واشنگتن تأکید کرد که دمشق به شدت این تصمیم آمریکا را محکوم می‌کند.
دمشق تأکید کرد که این اقدامات «یک جانبه و غیر قانونی به موجب حقوق بین الملل صورت گرفت تا تأکیدی بر گرایش سلطه‌طلبانه سیاستهای دولت آمریکا باشد».
خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این منبع گزارش داد که دولت آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران (برجام) موضوعیت خود را از دست داد.
وزارت خارجه سوریه در مقابله با سیاستهای خصمانه دولت آمریکا، با جمهوری اسلامی ایران ابراز همبستگی و خاطر نشان کرد که دمشق اطمینان دارد رهبری، دولت و ملت ایران خواهند توانست بر آثار مترتب بر این اقدامات فائق آیند.
در همین راستا، «فواد معصوم» رئیس‌جمهور عراق امروز تاکید کرد که پایبندی به تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران برای کشورش دشوار است.
وی اظهار داشت که شرایط عراق و ماهیت روابطش با ایران و منافع مشترک و بسیاری از مسائل دیگر، موجب می‌شود که پایبندی بغداد به تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، دشوار باشد.
فواد معصوم اعلام کرد که در چنین منازعاتی «نباید همراه با یک طرف علیه سایر طرف‌ها باشیم. زیرا فشار زیاد کنونی بر ایران می‌تواند آن را به واکنش وادار کند و این امر بر عراق و سایر کشورهای همسایه ایران تاثیر می‌گذارد».