خانه نشینی احمدی نژاد؛ سکوت؛ تایید؛ توجیه!

سرویس سیاسی افکار نیوز - اردیبهشت همین امسال بود که پس از عزل وزیر اطلاعات و ابقای مجدد مصلحی با حکم حکومتی رهبری، احمدی نژاد نزدیک به ۱۱ روز سکوت اختیار کرد و به خانه نشینی روی آورد.

به گزارش سرویس سیاسی افکار نیوز، مواضع جریانها، گروهها و افراد مختلف نسبت به این رفتار احمدی نژاد متفاوت بوده است. این اقدام احمدی نژاد برخی دوستان وی را به اعتراض واداشت، برخی نیز ترجیح دادند تا در این باره سکوت کنند و عده ای هم در مقام توجیه برآمدند.
خود احمدی نژاد که عزل یا انتخاب وزرا را به لحاظ قانونی از اختیارات رئیس جمهور می دانست گفته بود: در غیر این صورت رئیس جمهور اقتداری برای مدیریت قوه مجریه نخواهد داشت و این موضوع منافاتی با ولایتمداری ندارد.

در این میان جریانی نزدیک به دولت مدعی شده که این ماجرا از اصل نادرست بوده و ساخته و پرداخته منتقدان دولت است. اما در همین حال برادر رئیس جمهور اعلام کرد که احمدی‌نژاد عوض شده و این موضوع یک امر مافوق طبیعی است.
جریانات منتسب به هاشمی نیز با اعتراض نسبت به اینگونه مدیریت رئیس جمهور تاکید کردند که احمدی‌نژاد دچار نفاق بوده و در نظام نفوذ کرده است و کسانی که از او حمایت نموده‌اند اشتباه کرده‌اند.
در حالی که جریان موسوم به انحرافی این اقدام احمدی نژاد را مقدمه ای برای ظهور دانستند و معتقد بودند که مقدمات ظهور فقط با مقاومت جریان عدالتخواه محقق خواهد شد.
از این منظر جریان انحرافی همان جریان عدالتخواه است که احمدی نژاد در راس پیکان عدالتخواهی در کشور به شمار می رود.
این جریان عقیده دیگری هم داشت و حکم حکومتی رهبری را مصداق حاکمیت دوگانه می دانست؛ دقیقا همان تفکری که در ادبیات سیاسی جریان اصلاحات به چشم می خورد.
برخی اصولگرایان نیز گمان می کردند احمدی‌نژاد بر اثر موفقیت اصولگرایان و تلاش‌های خودش به جایگاه و محبوبیتی دست پیدا کرده اما در حال حاضر دچار غرور شده و اطرافیان او هم این موضوع را تشدید می‌کنند.
کسانی هم بودند که سابقه عهد شکنی احمدی نژاد را مطرح می کردند و عقیده داشتند این زاویه داشتن با اصول روز به روز بیشتر شده و تبدیل به انحراف گردیده است.

جدول مواضع گروه های مختلف


در این میان آنانکه در صدد توجیه اقدام تامل برانگیز احمدی نژاد برآمده بودند سعی کردند که خانه نشینی وی را نتیجه بیماری بدانند و بگویند که احمدی نژاد در دیداری خصوصی گفته از سر کسانی که سعی می کنند روابط وی با شخص رهبری را زاویه دار می دانند نخواهد گذشت.
آنها می گفتند که احمدی نژاد گفته: بنده خدمت رهبر انقلاب رسیدم و به ایشان گفتم من با فشارهایی که بردولت است به این نتیجه رسیدم که رسیدن به آرمانهایی که در این دولت تصمیم به اجرای آن را داشتیم غیرممکن است.

طرفداران و حامیان دولت بر این باور بودند که احمدی‌نژاد هیچ تغییری نکرده و همان احمدی‌نژاد سابق است و تاکید می کردند که احمدی‌نژاد بعدها موضوع را بیان خواهد کرد.
البته مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور نیز در اظهار نظری جدید و جالب، مدت خانه نشینی احمدی نژاد را ۷ روز اعلام کرده و گفته است که این مساله خانه نشینی نبوده و جنس احمدی نژاد سنخیتی با خانه نشینی ندارد. وی اقدام رئیس جمهور را هوشمندانه توصیف کرده و تاکید کرده است که احمدی نژاد می خواسته با این حرکت هجمه هایی که به سمت رهبری نشانه رفته را خنثی کند.