روحانی: هیچ شناور نظامی خارجی نمی‌تواند در دریای خزر رفت و آمد کند

 حسن روحانی رئیس‌جمهور در پایان نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر که به میزبانی قزاقستان برگزار شد، گفت: اولین قدم مثبت در همه این مسیرها از آغازین توافق در اجلاس تهران تا امروز در آکتائو مبنایش حسن همجواری و روابط خوب دولت‌های پنج‌گانهاست. 

وی ادامه داد: روابطی که امروز بین ایران و ترکمنستان، بین ایران و قزاقستان، بین ایران و فدراسیون روسیه، بین ایران و آذربایجان وجود دارد، یک روابط بسیار دوستانه و روابط صمیمانه است و این عامل اصلی برای این توافقات است. 

روحانی تصریح کرد: اگر دولت‌ها به هم نزدیک نبودند و اگر روابط این پنج دولت از هم فاصله داشت و منافع ملی همه ما مدنظر نبود و تاریخ بسیار عمیق روابط مردم این منطقه نبود، به این راحتی نمی‌توانستیم در یک روز ۷ سند که شامل یک سند مادر و ۶ سند در موضوعات مختلف را به امضا برسانیم.  

رئیس‌جمهور اظهار داشت: ما به مردم این منطقه تبریک می‌گوییم به خاطر اینکه توانستیم گامی جدید برای روابط بهتر با یکدیگر برداریم، امروز یکی از دستاوردهای بسیار مهم این کنوانسیون، امنیت دریای خزر بود، اینکه به صراحت همه متفقاً اعلام کردیم که دریای خزر تعلق به پنج کشور دارد و بس؛ اینکه به صراحت اعلام کردیم هیچ نیروی خارجی و هیچ شناور نظامی خارجی نمی‌تواند در دریای خزر رفت و آمد کند و رفت و آمد این دریا منحصرا دراختیار پنج کشور است و اینکه امروز در یک سند تصریح کردیم که سرزمین هیچ کشور ساحلی دریای خزر نمی‌تواند علیه کشور ساحلی دیگر مورد بهره‌برداری قرار گیرد، به معنای تثبت امنیت دریای خزر بود که برای همه ما حائز اهمیت بوده است. 

رئیس‌جمهور اضافه کرد: همچنین در این سند ما نشان دادیم که انصاف و عدالت را مراعات می‌کنیم،‌گرچه ما خط مبدأ را در این کنوانسیون مشخص نکرده‌ایم، اما تصریح کرده‌ایم برای کشورهایی که دارای سواحل خاص و ویژه‌ای هستند، آنها باید از ویژگی خاصی برخوردار باشند که مقصود سواحل جمهوری اسلامی ایران است. 

روحانی اظهار داشت: در این سند برای ما مبانی و پایه‌هایی روشن است که بر طبق آن مبانی،‌ سهم هر کشو ر در آینده از این دریا در بستر و زیر بسترمشخص شود. 

رئیس‌جمهور تأکید کرد:‌ این کنوانسیون مبنای خوبی است که ما بتوانیم همچنان به فعالیت خودمان برای دست‌یافتن به نقاط حقوقی که مدنظر همه ما است دست یابیم، من در اینجا تصریح می‌کنم رؤسای جمهور پنج کشور ساحلی امروز سند را امضا کردند، اما نهایی شدن این سند طی مراحل قانونی باید انجام گیرد و در ایران، مجلس شورای اسلامی باید این سند را به امضا برساند. 

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که امروز شرایطی پیش آمده تا از این دریا بیش و بهتر از گذشته همه ملت‌های ساحلی استفاده و بهره‌برداری کنند، در کشتیرانی، گردشگری، استفاده از انرژی، نفت و گاز و در مسئله ترانزیت می‌توانیم از این دریا استفاده کنیم، در مسئله ترانزیت ایران نقش مهمی را در شرق دریای خزر با همکاری ترکمنستان و قزاقستان و در غرب دریای خزر با همکاری آذربایجان و درنهایت با روسیه نقش مهمی را ایفا می‌کند و در دوسمت با همکاری هم، اروپا و آسیای مرکزی و قفقاز را به آب‌های جنوبی ایران یعنی خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند متصل می‌کنیم و این به معنای آن است که این دریا می‌تواند مبنای ترانزیت برای منطقه و خارج از منطقه باشد. 

وی در خاتمه گفت: امیدوارم این سند گام مهمی در راه تثبیت و امنیت بیشتر باشد همانطور که سند تهران گامی برای محیط زیست بود و گام های بعدی برای استفاده بیشتر ملتة‌ای ساحلی دریای خزر باشد.