همراهی ناو فرانسوی با کشتی آمریکایی در تنگه هرمز

سفارت فرانسه در واشنگتن در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت ناو «کاسارد» متعلق به نیروی دریایی فرانسه که در اقیانوس هند مستقر است، یک کشتی کانتینربر آمریکایی به نام «عقاب سیاه» را هنگام عبور از تنگه هرمز بین ایران و عمان اسکورت کرده است.

این اقدام نشان دهنده سطح بالای همکاری و اعتماد میان نیروی دریایی این کشور و نیروی دریایی آمریکاست.

ستاد مشترک نیروهای مسلح فرانسه اعلام کرد مقامات آمریکایی اواسط ژوئیه از کشتی جنگی فرانسوی کاسارد Cassard که از بیست و هشتم اوت امسال در آبهای اقیانوس هند مستقر شده است، درخواست کردند کشتی آمریکایی بلک ایگل (عقاب سیاه) Black Eagle را برای عبور از تنگه هرمز که میان ایران و عمان واقع شده است، اسکورت کند.

این عملیات حساس با اطلاع رسانی و هشدار قبلی ضعیف و با هماهنگی مرکز کنترل عملیاتی Alindian (مستقر در ابوظبی) و فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا از طریق مرکز رابط فرانسه در بحرین سازماندهی و به اجرا گذاشته شد. این عملیات به درخواست متحدان آمریکایی ما که نگران امنیت کشتی‌های خود در یک منطقه حساس هستند، اجرا شد.

اواسط ژوئیه کشتی کاسارد پس از آن که اولین بار در جهت شرق به غرب با سرعت بالا از تنگه هرمز عبور کرد، شانزدهم ژوئیه نیز در جهت معکوس کشتی آمریکایی بلک ایگل را اسکورت کرد. کمتر از بیست و چهار ساعت بعد کشتی کاسارد در مسیر مخالف برای رفتن به ابوظبی از تنگه هرمز عبور کرد و از نوزدهم تا بیست و چهارم ژوئیه آنجا توقف داشت. عبور از تنگه هرمز به طور سیستماتیک با اتخاذ تدابیر حمایتی و نظارتی شدید صورت می گیرد.

تنگه هرمز یکی از راهبردی‌ترین مسیرهای بین‌المللی کشتیرانی در جهان است.