مجلس و روحانی در جلسه سوال از رییس جمهور چگونه باید رفتار کنند؟

جلال میرزایی، با اشاره به قرار گرفتن در آستانه پرسش سوال نمایندگان از رئیس جمهور گفت: از منظر قانونی این اجازه به نمایندگان و مجلس داده شده تا از رئیس جمهور سوال کنند و این ظرفیت قرار داده شده تا از وی انتقاد کنیم.

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: اما به نظر می رسد در شرایطی که فشار خارجی به کشور وارد آمده و ائتلاف های ضد ایرانی در منطقه تشکیل می دهند، زمان آن نبود که سوال از رئیس جمهور مطرح شود بلکه باید به وی برای اصلاح امور کمک می شد.

وی در ادامه با بیان اینکه در هر صورت سوال از رئیس جمهور به صورت قانونی در دستور کار قرار دارد، عنوان کرد: در این شرایط دغدغه عملکرد برخینمایندگان سؤال کننده در صحن علنی و روز سوال را داریم که باید حتما بر مسائل اصلی تمرکز کرده و بر اساس کار کارشناسی از رئیس جمهور سوال کنند که اتفاقا خیلی هم خوب است.

میرزایی ادامه داد: قطعا اینکه رئیس جمهور کشوری پاسخگوی عملکردهای خود و دولتش به ملت باشد در نظام مردمسالار دینی واجب بوده و طبیعی است.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: البته بهتر بود سازوکاری تبیین می شد تا مثل کشول انگلستان که نخست وزیر آن در طول ماه به مجلس آمده و به نمایندگان پاسخ می دهد، باشد که فضایی اینگونه به وجود نیاید؛ به هر حال اگر نمایندگان وارد مسائل حاشیه ای نشده و باعث ایجاد اختلاف نشوند، جلسه سوال از رئیس جمهور می تواند جلسه خوبی باشد.

میرزایی ادامه داد: در همین راستا در گام اول باید با سوال کنندگان صحبت شود تا از چارچوبی که در سوالات آمده خارج نشوند و مسائل فرعی را مطرح نکنند چرا که این زمان فرصتی نیز برای سوال کنندگان است که باید به درستی از آن استفاده کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در پایان به وظایف رئیس جمهور نیز اشاره و خاطرنشان کرد: رئیس جمهور نیز باید شرایط کشور را در چارچوب سوالات مطرح شده توضیح داده و با توجه به آن اقدامات دولت را تشریح کرده و دستاوردها و ناکامی ها را توضیح دهد و اگر در جایی سوءمدیریت بوده آن را بیان و تلاش های دولت برای حل معضلات نیز صحبت کند.