موضع العبادی در قبال تحریم های آمریکا علیه ایران ناپخته بود

حیدر العبادی نخست وزیر عراق به تازگی اعلام کرده که با وجود عدم تأیید تحریم های آمریکا علیه ایران، اما به آنها پایبند است!

این موضع العبادی مخالفت گروه های سیاسی در عراق را برانگیخت.

«فردوس العوادی» از اعضای برجسته ائتلاف دولت قانون و نماینده سابق پارلمان عراق در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: موضع حیدر العبادی نخست وزیر عراق در قبال تحریم های آمریکا علیه ملت مسلمان و همسایه ما ایران، یک موضع ناپخته بوده و ما این موضع را حساب شده نمی دانیم؛ چرا که وی هم زمان با اعلام عدم تأیید خود نسبت به این تحریم ها علیه ملت ایران، تاکید می کند که به آن پایبند است.

العوادی در ادامه در خصوص دلیل اتخاذ این موضع از سوی العبادی افزود: دلیل اصلی اتخاذ این موضع حساب نشده و ناپخته قطعا در نظر گرفتن منافع ملت عراق نبوده بلکه تمایل و کشش العبادی به سمت آمریکا محسوب می شود. او تلاش می کند تا بار دیگر به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شود.

وی تاکید کرد: العبادی برای توجیه این موضع گیری خود اعلام کرده که بر اساس منافع ملت عراق این موضع را اتخاذ کرده است ولی ملت عراق پیوندهای زیادی با ملت ایران در زمینه های اقتصادی، عقایدی و جغرافیایی دارد و قطعا این مسأله به نفع ملت عراق نیست.

این نماینده سابق پارلمان عراق افزود: بسیاری از گروه ها و احزاب سیاسی در عراق با این تحریم ها مخالف هستند و مواضع خود را به صورت واضح و آشکار اعلام کرده اند. مردم آگاه عراق نیز مخالفت خود را با این تحریم های ظالمانه نشان داده اند.

وی تاکید کرد: این پایبندی عراق به تحریم های آمریکا علیه ایران قطعا بر اقتصاد کشور ما تأثیر منفی خواهد گذاشت چرا که حجم تبادلات تجاری میان دو کشور زیاد است و ما امیدوار بودیم که العبادی موضعی مشابه موضع کشورهای اروپایی، هند، پاکستان، روسیه و دیگر کشورها برای تحقق منافع ملتها اتخاذ می کرد.