تحلیل رای‌الیوم از احتمال فروپاشی سلطه جهانی دلار

روزنامه الکترونیکی رای‌الیوم نوشت: با آغاز هشتمین ماه سال ۲۰۱۸، به طور کلی میزان تحریم‌های اقتصادی آمریکا بر کشور‌های ترکیه، ایران و ... و همچنین جنگ تجاری آمریکا با چین، اتحادیه اروپا، کانادا، مکزیک و دیگر کشور‌ها افزایش یافته است. کاخ سفید تهدید کرده است محدوده تحریم‌ها و همچنین جنگ تجاری خود با کشورها، شرکت‌ها و دیگر موسسات مالی جهان را که با اقدامات و خطوط قرمز آمریکا مخالفت کنند، افزایش خواهد داد.

در این مقاله آمده است: ارزیابی‌های کارشناسان و سیاستمداران درباره نتیجه این مناقشه‌ها ضد و نقیض است. برخی پیش‌بینی کرده‌اند واشنگتن ممکن است دستاورد‌هایی داشته باشد و دشمنان خود را وادار کند بخشی از خواسته‌های آمریکا را برآورده کنند و در نتیجه دلار آمریکا بتواند به ارزش خود به پیش از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ دست یابد، آمریکا همچنین قادر به ایجاد بازار‌های جدیدی برای تولیدات و افزایش فعالیت‌های صنعتی خود خواهد بود و کسری بودجه تجاری این کشور کاهش خواهد یافت.

در همین حال شاید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بتواند افتخار کند که به وعده‌های خود برای بازگرداندن قدرت به آمریکا عمل کرده و توانسته است اراده و خواست خود را بر جهان تحمیل نماید و نقشه جدیدی برای نظام جهان چندقطبی ترسیم نماید. در حالی که بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران بر این باورند که آمریکا بیش از دشمنان و رقبایش متضرر خواهد شد و شیوه‌های تهاجمی این کشور ممکن است به تضعیف تدریجی ارزش دلار آمریکا منجر شود و بدین ترتیب سلطه جهانی دلار از بین خواهد رفت.