تحریم‌های اعمالی جدید واشنگتن علیه تهران دور زده می شوند

پایگاه اینترنتی واشنگتن فری بیکن در مطلبی نوشت: متحدان منطقه‌ای ایران و برخی از کشورهای اروپایی به برنامه‌های جدیدی برای دور زدن بخشی از تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه تهران ادامه می‌دهند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، حدیدترین مقام در کشورهای منطقه‌ای بوده است که با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران مخالفت کرده و تهران را مورد حمایت دولت خود قرار داده است.

مقامات ارشد ترکیه به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور، تعهد کرده اند در دور زدن تحریم‌ها به ایران کمک کنند. این اقدام، موضوع جدیدی در تنش‌ها در روابط میان آنکارا و واشنگتن محسوب می‌شود که در پی حبس یک کشیش آمریکایی در ترکیه بالا گرفته است. دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در پی این مسئله، تحریم‌هایی علیه ترکیه وضع کرده است.

در این میان، دولت ترامپ با برقراری نهادی به نام «گروه اقدام ایران»، در تلاش است اقدام متحدان ایران و کشورهای اروپایی برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی علیه تهران را خنثی کند. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، گفته است این نهاد جدید که متشکل از چند مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا است، «مسئولیت مدیریت، نظارت و هماهنگی میان تمامی» اقدامات دولت آمریکا برای انزوای ایران را برعهده خواهد داشت.

واشنگتن فری بیکن در ادامه این مطلب آورده است: تعهد العبادی نسبت به همکاری با ایران در برابر تحریم‌های آمریکا، تازه‌ترین نشانه از نزدیکی روابط میان تهران و بغداد است که در زمان نخست وزیری او، به سطح بالایی رسیده است. در روزهای گذشته، العبادی تحریم‌های آمریکا علیه ایران را «خطای استراتژیک» خوانده و تعهد کرده است با آن‌ها مقابله کند.

این در حالی است که برخی از ناظران آمریکایی، معتقدند برای جلوگیری از حمایت عراق از ایران، دولت آمریکا باید بر دولت کنونی و آینده عراق نیز اعمال فشار کند.