اما و اگرهای آیین نامه‌ای سوال از رئیس‌جمهور در مجلس

غلامرضا کاتب در توضیح سوال از رئیس‌جمهور، گفت: رئیس‌جمهور برای پاسخ به سوال نماینده‌ها باید روز مشخصی را برای حضور در صحن به هیات رئیسه مجلس اعلام کند. پس از حضور وی در مجلس، نماینده‌گان سوال کننده نیم ساعت زمان برای طرح سوال خود از رئیس‌جمهور دارند و رئیس‌جمهور هم یک ساعت فرصت پاسخگویی به سوالات را دارد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بر اساس قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی بعد از استماع پاسخ رئیس‌جمهور به هر سوال، رأی‌گیری انجام می‌شود لذا قانع یا عدم قانع شدن نمایندگان از توضیحات رئیس‌جمهور مشخص می‌شود.

طرح سوال و رأی‌گیری حتی در صورت عدم حضور رئیس‌جمهور در مجلس برای پاسخ به سوال نماینده‌ها

وی افزود: پس از اعلام وصول طرح سوال از رئیس‌جمهور در صحن علنی، آقای روحانی اعلام کرد که برای پاسخگویی در مجلس حاضر خواهد شد اما اگر وی تا 10 شهریور برای پاسخ به سوال نماینده‌ها حاضر نشود، طبق قانون آیین نامه داخلی مجلس نماینده‌ سوال کننده‌ها  سوال را مطرح و رأی‌گیری هم انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در صورت عدم اقناع نمایندگان ، کارت زرد به رئیس‌جمهور داده می‌شود البته در آیین نامه داخلی عنوان کارت زرد نیامده است اما در صورت عدم اقناع گزارشی به قوه قضاییه ارایه می‌شود.