پوتین در مورد ایران به ترامپ چه گفت؟

منابع بلندپایه کاخ سفید اخبار و شایعات زیادی را در رسانه‌های آمریکایی پیرامون مذاکرات ماه گذشته ترامپ و پوتین در هلسینکی منتشر کردند؛ دیداری که ظاهرا در مورد وضعیت خاورمیانه، پرونده سوریه و فعالیت‌های برون‌مرزی ایران و جبهه مقاومت بوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یکی از منابع بلندپایه کاخ سفید نوشت: «دیدار ماه گذشته میان پوتین و ترامپ در هلسینکی پیرامون نقش ایران در معادلات منطقه خاورمیانه به ویژه سوریه بوده است. طرفین در این دیدار بر ضرورت اخراج ایران از سوریه اتفاق نظر داشتند؛ اما پوتین در این مورد هشدار داده و اخراج ایران را کاری بسیار مشکل خوانده است.»

دیدار ماه گذشته پوتین و ترامپ حواشی بسیار زیادی داشت؛ تا حدی که حتی در داخل حزب جمهوری خواه نیز عده‌ای ترامپ را به «خیانت» متهم کردند. بعد از نشست مذکور، بسیاری از رسانه‌های آمریکایی به ویژه شبکه سی ان ان و روزنامه‌های نیویورک تایمز و واشنگتن پست مجددا بحث دخالت روسیه در انتخابات آمریکا به سود ترامپ را به میان کشیدند و برای نخستین بار ترامپ نیز در این زمینه مجبور شد به بخشی از این دخالت اعتراف کند!

در همین حال پایگاه تحلیل استراتژیک بلومبرگ وابسته به لابی صهیونیستی آیپک به نقل از منابع خود در کاخ سفید ادعا کرد ترامپ و پوتین در نشست هلسینکی در مورد اصل ضرورت خروج ایران از سوریه برای حل پرونده این کشور اتفاق نظر داشتند! به ادعای بلومبرگ، موضوع اصلی نشست هلسینکی «چشم‌انداز پرونده سوریه و نقش ایران در این کشور» بوده است!

 

بر پایه گزارش بلومبرگ که از شباهت نسبی با گزارش رویترز برخوردار است، رؤسای هر دو کشور اصل موضوع خروج ایران را ضروری خوانده‌اند؛ اما پوتین در این مورد هشدار داده که برای اخراج ایران از سوریه باید زمینه‌سازی‌های قابل توجهی داشت! پوتین ادعا کرده که ایران برگه‌های بسیاری را در سوریه در دست دارد و بدون فشار مستقیم به تهران و از طرف دیگر گرفتن کاهش تدریجی قدرت و نفوذ آن در سوریه نمی‌توان تهران را به خروج از سوریه وادار ساخت!

بخش دیگری از نشست ترامپ و پوتین به آینده بحران سوریه اختصاص داشته و طرفین در مورد وضعیت فعلی داعش و ضرورت تداوم عملیات علیه آنان اتفاق نظر داشته‌اند! طبق ادعای بلومبرگ، اختلاف ترامپ و پوتین در سوریه صرفا در دو موضوع «آینده جولان» و «وضعیت انسانی موجود در سوریه» بوده و در بقیه موارد توافق کامل صورت گرفته است.

در این دیدار علاوه بر ترامپ، جان کلی، جان بولتون، مایک پمپئو و جان هانتسمن که به ترتیب رئیس دفتر رئیس جمهور، دبیر شورای عالی امنیت ملی، وزیر امور خارجه و سفیر آمریکا در مسکو می‌باشند.

لازم به ذکر است که هفته آینده قرار است جان بولتون به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی آمریکا با همتای روسی خود نیکولای باتروشیف پیرامون نقش ایران در سوریه مذکره کند.