وزارت خارجه آمریکا بیانیه ضد ایرانی صادر کرد

برایان هوک، رئیس «گروه اقدام ایران» در وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مطبوعاتی ادعا کرد تصمیم اتحادیه اروپا برای ارائه کمک 20 میلیون دلاری به ایران، این کشور را قادر به انجام ترورهای بیشتر در اروپا خواهد کرد.

هوک روز جمعه در اظهاراتی ضد ایرانی ادعا کرد اعلامیه 23 آگوست اتحادیه اروپا برای پرداخت 20.7 میلیون دلاری جدید، که روابط میان اروپا و ایران را در بخش اقتصادی و دیگر بخش‌ها گسترش خواهد داد، پیام اشتباهی را در زمانی اشتباه منتقل می‌کند. 

پیشتر کمیسیون اروپا اولین مجموعه از پروژه‌های به ارزش 18 میلیون یورو (حدود 21 میلیون دلار) برای حمایت از توسعه اجتماعی و اقتصادی ایران را مورد تائید قرار داد. در این راستا محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران اعلام کرد کمک اقتصادی به پروژه‌های مشترک ایران و اروپا بخشی از بسته اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام نیست و با تحریم‌های واشنگتن علیه تهران ارتباطی ندارد.

بنابر اعلام سایت کمیسیون اروپا، این بسته اولین بخش از بسته حمایتی ۵۰ میلیون یورویی اروپا در حمایت از ایران است که به عنوان بخشی از همکاری‌های دو طرف پس از توافق برجام صورت می‌گیرد. این پروژه حمایتی از سوی مرکز تجارت بین‎الملل، آژانس‎های مرتبط با کشور‌های اتحادیه اروپا و دیگر نهاد‌ها و سازمان‌هایی که در همکاری نزدیک با همتایان ایرانی هستند، اجرا می‎شود.

پیش از این، در ماه می دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تصمیم خود برای خروج یکجانبه واشنگتن از توافق هسته‌ای ایران و از سرگیری تحریم‌ها علیه تهران و کشورهای طرف تجارت با ایران را اعلام کرد. با این حال اتحادیه اروپا به همراه دیگر کشورهای امضاء کننده توافق هسته‌ای ایران بر علاقمندی خود برای حفظ برجام و تداوم روابط خود با تهران تاکید کردند. اتحادیه اروپا همچنین مقررات انحصاری خود برای محافظت از منافع شرکت‌های اروپایی دارای روابط تجاری با ایران را اصلاح کرد.