فصل جدید تعامل دولت و مجلس
حضور روحانی در مجلس، میزان پاسخگویی دولت در مورد عملکرد 5ساله خود را رقم خواهد زد و افکار عمومی می‌تواند با این روشنگری در آستانه هفته گرامی داشت کارکردهای دولت، داوری درستی در مورد کارآمدی دولت داشته باشد.
مجلس دیروز در یک نشست نفس‌گیر به سخنان موافق و مخالف استیضاح آقای کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارایی گوش داد و نهایتا رای اعتماد خود را به وی پس گرفت.
ظرف دو هفته گذشته دو وزیر کابینه دوازدهم استیضاح و از دولت اخراج شدند، در چنین فضایی رئیس‌جمهور به مجلس می‌رود تا به سوالات کلیدی آنها در مورد مباحث قفل شده اقتصاد پاسخ دهد. این پاسخ‌ها می‌تواند فصل جدید تعامل دولت و مجلس را رقم زند.
در زیر پاسخ‌های دو نماینده مجلس و یک فعال سیاسی در مورد سوال از رئیس‌جمهور را می‌خوانید. 
 محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حضور رئیس جمهور ثمری در رسانه ملی نداشت به حضور آقای روحانی در مجلس برای پاسخ به 5 سوال گفت : افزایش نرخ ارز ورکورد بی سابقه قیمت ها منجر به اعتراض مردم وافزایش قیمت بسیاری از کالاها شد، بنحوی که معیشت بسیاری از خانواده ها را با مشکلات اساسی مواجه کرد. اعتراضات مردمی در کف خیابان ها و اظهارات کارشناسان و اعتراضات نمایندگان مجلس به وضعیت تورمی موجود منجر به حضور رئیس جمهور در رسانه  ملی شد. یک هفته قبل از حضور رئیس جمهور در شبکه ملی رسانه های دولتی و بسیاری از مسئولین دولت با مژده به مردم که رئیس جمهور با شما حرف خواهد زد و پاسخگو خواهد بود مردم را پای تلویزیون  کشاندند درحالی که آقای روحانی حرفی برای گفتن نداشت.
وی گفت: آنچه آقای توسط آقای روحانی در رسانه ملی بیان شد نه تنها نتوانست گره ای از معیشت مردم باز کند بلکه پاسخ قانع کننده یا مژده ای برای رهایی از مشکلات موجود اقتصادی نداشت. با توجه به خاطره مردم از حضور چند باره رئیس جمهور در تلویزیون وسخن گفتنی که  فایده ای برای اقتصاد و معیشت مردم نداشته به نظر نمی رسد که حضور رئیس جمهور در مجلس و پاسخ به سوالات مطرح شده نمایندگان نیز خروجی مثبتی به دنبال داشته باشد! 
 محمد دهقان عضو کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی نیز در 
گفت و گو با رسالت با بیان اینکه دولت همچنان در برابر مطالبات وخواسته های 
مردم ساکت است گفت: حضور رئیس جمهور در مجلس برای پاسخگویی به پنج سوال الزامی است؛ چرا که آشفتگی بازار ارز و افزایش قیمت ها از هفته های 
اخیر همچنان بدون پاسخ و ارائه راهکاری عملیاتی از سوی دولت به قوت خود باقی است. 
وی دراین باره گفت: مسلما آقای روحانی باید پاسخگوی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باشد که چرا سیاست های اقتصادی دولت منجر به کاهش یک چهارمی ارزش پول ملی شد و رکود, بیکاری و تعطیلی کارخانه ها را در پنج سال گذشته به دو یا چند برابر افزایش داد. موضوعاتی چون  تحریم و راهکارهای مقابله با آن, قاچاق کالا وارز و افزایش نرخ دلار, تعمیق رکود و افسار گسیختگی قیمت کالاها از محورهای مورد سوال از رئیس جمهور به شمار می رود.
دهقان بی تدبیری دولت در تشدید وضعیت نامطلوب اقتصادی را تقویت دشمن در جنگ اقتصادی با ایران عنوان کرده اظهار داشت: نمایندگان واقعی مردم برآن هستند تا شخص رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت را آماده حضور در میدان جنگ اقتصادی کند، چرا که کلید جنگ اقتصادی از آن سوی مرزها علیه جمهوری اسلامی ایران زده شده و متاسفانه بی تدبیری دولت نه تنها مانعی در برابر توطئه های دشمن نیست، بلکه بعضا در راستای همکاری وکمک به دشمن مسیر پیروزی آمریکا را علیه جمهوری اسلامی آماده کرده است! 
 فاطمه آلیا نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رسالت با بیان اینکه وزیر اقتصاد سپر بلای رئیس جمهور درفرار از پاسخگویی به نمایندگان شده گفت : مهمترین رکن هر جامعه ای سرمایه اجتماعی و اعتماد مردم به حکومت است, ازاین رو انتظار می رود آنچه مورد توجه و مطالبه مردم است، از طریق نمایندگان مجلس و دولت پیگیری شود. از سوی دیگر آنچه می تواند ارکان اعتماد و سرمایه اجتماعی کشور را با تهدید مواجه کند باید با ظرافت شناخته و تهدیدات وموانع کنار گذاشته شود.  این کارشناس سیاسی با بیان اینکه 
سیاست های اقتصادی دولت ناکارآمد بوده خاطر نشان شد: به نظر می رسد سوال از رئیس جمهور با توجه به مسائل عمیق اقتصادی بسیار الزامی است. کوتاهی های دولت در موضوعات بانکی,ارزی , موسسات اعتباری و تورمی به هیچ وجه قابل چشم پوشی نیست. نمی توان دولت را در برابر کاهش ارزش پول ملی مورد عتاب قرار نداد، بنابراین  شخص رئیس جمهور باید پاسخگوی موضوعاتی از قبیل کاهش ارزش پول ملی و سیاست گذاری های ارزی باشد، حتی اگر برخی از سیاست های 
اقتصادی در وزارت اقتصاد یا توسط بانک مرکزی اجرا شده باشد.
آلیا انتظار خود را از نمایندگان مجلس این گونه بیان نمود: انتظار می رود نمایندگان  با طرح سوال در چارچوب قانون پویایی و اقتدار مجلس را به نمایش بگذارند و رئیس جمهور نیز با عدم فرافکنی پاسخ های شفاف و راهکارهای جبران 
کننده ای در برابرنمایندگان ملت داشته باشد. 
 این کارشناس سیاسی در پایان با تاکید براینکه مبارزه با مفسدان باید توسط خود رئیس جمهور کلید زده شود عنوان نمود: انتظار می رود آقای روحانی با دوری از بیان مطالب نخ نما شده تابع سیاست های کلی نظام باشد و با توجه به اهمیت تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و با همکاری و هم اندیشی با نمایندگان ملت به دنبال کاهش رنج اقتصادی مردم باشد. رئیس جمهور زمانی می تواند توجه به مطالبات مردم را عنوان کند و مردم نیز سخنان ایشان را باور کنند که در صف مبارزه با مفسدان اقتصادی بخصوص آنهایی که در دولت هستند باشد, محاکمه مفسدان و برخورد انقلابی با رانت خواران وابسته به دولت خواست مردم است. بی شک عدم توجه آقای روحانی به مسائل عنوان شده چیزی جز کاهش عزت و اعتبار ایشان در نزد افکار عمومی را به دنبال نخواهد داشت.