نمایندگان تنها از پاسخ یک سوال رئیس‌جمهورقانع شدند/روحانی:‌ حتما ما اشتباه داشتیم و باید جبران کنیم

نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 6 شهریور) دقایقی قبل بررسی طرح سوال از رئیس جمهور را که در 5 محور تنظیم شده است را در دستور کار قرار دادند.

روحانی وارد صحن علنی مجلس شد

حسن روحانی رئیس‌جمهور دقایقی قبل برای پاسخگویی به سؤالات نمایندگان مجلس از وی وارد صحن علنی مجلس شد.

لاریجانی:

تفکر دموکراتیک نظام جمهوری اسلامی بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگو می‌داند

طبق اصل 88 قانون اساسی حداقل یک چهارم کل نمایندگان می‌توانند از وظایف رئیس‌جمهور سؤال کنند. عمیق‌ بودن تفکر دموکراتیک در نظام جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد که بالاترین مقام اجرایی کشور خود را پاسخگو می‌داند.

احمد امیر آبادی فراهانی هضو هیات رئیسه مجلس بعد از تشریح روند رسیدگی به طرح سوال از رئیس جمهور، محمد دهقان نماینده چناران و طرقبه را به عنوان نخستین سوال کننده برای ایراد نطق دعوت کرد.

توزیع کتابچه پاسخ به سوالات تعدادی از نمایندگان مجلس از رئیس جمهور در خانه ملت

کتابچه پاسخ به سئوالات تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از رئیس جمهوری در اختیار نمایندگان و خبرنگاران قرار گرفت.

اولین نماینده سوال کننده از رئیس جمهور
دهقان ( نماینده طرقبه و شاندیز ) : کدام کارشناس در دولت شما باعث ده ها میلیارد دلار برای واردات کالا اختصاص دهد
عمده کارشناسان بر اشتباه بودن اعلام نرخ 4200 تومانی دلار توسط آقای جهانگیری تاکید کردند ولی دولت شما 3ماه و نیم مقاومت کردند
از شما خواسته شد لیست دریافت کنندگان ارز منتشر شود، اگر کسی رانتی نگرفته است چرا در مقابل خواست مردم مقاومت می شود؟
وقتی فضا را امنیتی می کنید معلوم است دلار به 10000 تومان می رسد،تشخیص این هوش خاصی نمی خواهد
همان‌موقع که آقای جهانگیری ارز ۴۲۰۰ تومانی را اعلام کرد، کارشناسان گفتند این روش غلط است، سه ماه و نیم طول کشید شما این نظر را قبول کنید.
چرا لیست دریافت‌کننده‌های ارز را منتشر نمی کنند؟ اگر کسی رانتی نبرده است، چرا با این خواست مخالفت می‌شود؟
در زمانی که مردم با گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند، دولت شما صدها میلیون دلار را برای سفر اختصاص داد تا بروند آنتالیا و …
در زمان تحریک تقاضا، جلوی توزیع ارز را گرفتند، هم ارز صادرات و هم کسی می خواست ۱۰هزار دلار ارز بفروشد، به عنوان قاچاق گرفتند.
ارز ناشی از صادرات کالا کهتوسط رکت های دولتی و خصولتی توزیع می‌شود، ۱۰ میلیارد دلار است، اما دو میلیارد دلار توزیع شد
چرا دولت شما 61 تن سکه را به تعداد معدودی فروخت؟
اگر ذخایر شما کافی بود چرا فروش آن را قطع کردید؟

دومین نماینده سوال کننده از رئیس جمهور

چرا دولت در مهار نقدینگی موفق عمل نکرده است؟

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تورم اعلامی بانک مرکزی در مردادماه ۹.۷ درصد بوده است، گفت: واقعیت های جامعه تورم نقطه به نقطه ۶۰ درصد را در سال جاری مطرح می کند.

سومین نماینده سوال کننده از رئیس جمهور

نقوی‌حسینی: ما پشت دولت شما می‌ایستیم و حمایت می‌کنیم

سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه (6 شهریور 97) در جریان سؤال از رئیس‌جمهور به عنوان یکی از سؤال کنندگان طی سخنانی اظهار داشت: درست است که ما اختلاف سیاسی داریم اما امروز روز عزت،‌وحدت و البته روز سخت کشور است. مرد کسی است که روز سخت بایستد. ما پشت دولت شما می‌ایستیم و حمایت می‌کنیم.

چهارمین نماینده سوال کننده از رئیس جمهور

آقای روحانی! معیشت مردم در خطر است

فولادگر ( نماینده اصفهان ) : اینجانب در آغاز دولت یازدهم،‌ از برنامه‌های اقتصادی شماو وزیرتان حمایت کردم، اما چرا به همان برنامه پایبند نبودید که کشور به سمتی رفته است که هم معیشت مردم در خطر قرار گرفته و هم شاهد رکود پروژه های صنعتی و عمرانی هستیم و هم باید طلب‌هایشان را به صورت اوراق مشارکت دریافت کنند؟
:بگویید چه اقدامات اصلاحی برای بازار ارز و اقتصاد انجام داده‌اید؟
به وعده خویش درباره ترمیم تیم اقتصادی خود در ابتدای دولت دوازدهم عمل کرده اید؟
در شعارهای تبلیغاتی دولت یازدهم به بهبود فضای کسب و کار که در دولت دهم اجرا نشده بود، تاکید کردید، اما گزار‌ش ها نشان می‌دهد چنین نشده است.
در شرایط رکودی فعلی بیشترین فشار را در بخش صنعتی و تولیدی خواهیم داشت

پنجمین نماینده سوال کننده از رئیس جمهور

عدم توانایی دولت در برخورد با قاچاق چیست؟
کوروش کرم پور ( نماینده فیروزآباد، فراشبند، قیر و کارزین ) : جناب آقای رییس جمهور مگر رهبر معظم انقلاب نفرمودند، اگر کالایی به صورت قاچاق وارد کشور شد، به صورت عمومی به آتش کشیده شود. گفتند مراد من فلان کولبر نیست، قاچاق‌های بزرگ را می‌گویم، پس از ان آیا در چشم من نمایند خوابی می‌ماند که برخورد با قاچاق را ببینم.
عدم توانایی دولت در برخورد با قاچاق چیست؟خطر جدی است و لازم است با جدیت تمام با آن مقابله شود. نفرمایید نمی‌شود، نمی‌گذارند.
از قدرتی می‌گویم که به کمک مردم سوریه و عراق می‌رود و فرزند نامشروع آمریکا را شکست می‌دهد، اما از برخورد با قاچاق می‌ماند.
آیا دستور رهبری مبنی بر برخورد با قاچاقچیان عمده در یک مورد هم اجرا شده است؟
آقای رییس جمهور خطر جدی است، لطفا نقرمایید نمی شود، نمی گذارند

 

روحانی: نخواهیم گذاشت توطئه‌های آمریکا پیروز شود/کاخ سفید در پایان جلسه امروز اندوهبار می‌شود

حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی و در جلسه پاسخ به سؤال نمایندگان ضمن تبریک به مناسبت میلاد امام هادی (ع) و اعیاد سعید قربان و غدیر، اظهارداشت: امیدوارم سخنان من در چارچوب این آیه باشد که «یقولوا التی هی احسن» همه باید بهترین کلام، سخن و نیکوترین جملات را نسبت به هم بکار ببرند. 

وی ادامه داد: امیدوارم توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری نسبت به همین جلسه به من فرمودند بتوانم نکات موردنظر ایشان را دقیقاً مراعات کنم.

این روز را روز مبارکی برای دموکراسی کشور و مردم‌سالاری دینی می‌بینم

رئیس جمهور بیان داشت: در آغاز این روز را من روز مبارکی برای دموکراسی کشور و مردم‌سالاری دینی می‌بینم. هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است بلکه به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسئولین پاسخگو باید باشند. هر کدام در چارچوب وظایف خود و در چارچوب قانون که برای همه مقرر کرده است.

روحانی خاطرنشان کرد: هیچ کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان و یا دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت و مجلس است. کاملاً این تصور اشتباه است؛ مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و  این بار مسئولیت را با همکاری همدیگر باید به مقصد برسانند. 

وی افزود: سؤال نمایندگان محترم القاعده آنچه من می‌فهم باید از دولت دوازدهم باشد نه یازدهم اما اشکال ندارد لحن سؤالات، سؤالات دولت یازدهم و دوازدهم است از نظر من هم ایرادی ندارد با اینکه دولت دوازدهم و یازدهم دو شخصیت حقوقی هستند. 

روحانی ادامه داد: همواره در دولت یازدهم و دوازدهم تلاش من بر این بوده که بین دولت‌ و مجلس یک ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده است. بسیاری از نمایندگانی که الان در برابرشان سخن می‌گویم در سال 96 در انتخابات حضور فعال داشتند. در کابینه دولت دوازدهم نمایندگان عزیز در لوایح، طرح‌ها کمک کردند و در کنار هم بودیم ممکن است شما گله‌ای از دولت داشته باشید یا ما از شما داشته باشیم اما گله‌ها، گله‌های دوستانه و برادرانه است.

سؤال نمایندگان و بسیاری از سؤالات مشابه، سؤالات ملت ایران هم است

رئیس جمهور تأکید کرد: به نظر من سؤال نمایندگان محترم که در پنج بند تدوین شده است و بسیاری از سؤالات دیگر مشابه این سؤالات، سؤالات ملت ایران هم است. نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس شورای اسلامی این سؤالات را دارند بلکه به اعتقاد من بسیاری از مردم این سؤالات را دارند که چرا بیکاری، چرا وضع بانک‌ها این چنین، چرا قاچاق آن چنان، چرا رکود و رونق شرایطی را طی می‌کند که مورد انتظار مردم نیست و چرا رشد قیمت ارز؟ 

وی اضافه کرد: شما اگر به هر کوچه و بازار بروید شاید بخشی از سؤالات مردم همین گونه باشد و حق دارند مردم بپرسند. مردمی که در دولت یازدهم در طول 4 سال و در ماههای اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ، مسائل اجتماعی، امنیت ملی و در سیاست داخلی و خارجی بودند امروز برایشان این سؤال مهم مطرح شده است که چه شده است که مردم ما باید از آینده زندگی، خود و کشور خود نگران باشند. 

روحانی در ادامه سخنانش افزود: نخواهیم گذاشت توطئه‌های آمریکا پیروز شود، ملت مطمئن باشید؛ نمی‌گذاریم یک مشت ضد ایرانی که در کاخ سفید جمع شده‌اند علیه ما توطئه کنند.

وی افزود:‌کاخ سفید فکر نکند از پایان این جلسه خوشحال خواهد بود بداند از پایان این جلسه به شدت اندوهبار خواهد شد چون اتحاد بالاتر بین مجلس و دولت و قوه قضائیه و هر سه با نیروهای مسلح با نظارت و راهبری رهبرانقلاب است.نه ترسی از آمریکا داریم و نه از مشکلات و به خوبی از مشکلات عبور می‌کنیم.

ششمین نماینده سوال کننده از رئیس جمهور

ذوالنور: شما رییس جمهور سوییس هستید یا جمهوری اسلامی؟

 برجام ماموریتش را انجام نداد
شما رییس جمهور سوییس هستید یا جمهوری اسلامی؟
تضادهای آماری را چجوری ما باید بفهمیم؟
اگر این آمارهایی که آقای رییس جمهور صحت داشته باشد باید در یک جا نمود داشته باشد
باید جنس خارجی در بازار کم شده باشد و تولیدات داخلی بیشتر شده باشد و باید مصرف ما کم شده باشد که این اتفاق نیوفتاده
شما هنوز نماینده ویژه در ستاد مبارزه با قاچاق نداشتند و حتی یک جلسه خودتان حضور نداشتید.
مردم یادشان است که گفتید با روز اول اجرایی شدن برجام همه تحریم‌ها لغو می‌شود
رهبری گفتند هدف برجام رفع تحریمها است وگرنه ضرر محض است.
چرا با بانک‌های درپیتی ما مشکلی نداریم ولی با بانک‌های بزرگ مشکل داریم؟
مشکل این است که شما در برجام نتنواستید تضمین بگیرید و آدرس غلط می‌دهید

بخش دوم پاسخ رئیس جمهور به پرسش‌های نمایندگان: چی شد که یک مرتبه جو تغییر کرد؟
* تاریخ این تغییر 5 تیرماه سال 96 است
* هرکس به مردم آدرس دهد، آدرس غلط می دهد
* دی ماه مردم یک مرتبه مردم دیدند شعارهایی مطرح می شود
* حادثه دی ماه ترامپ را به طمع انداخت تا اینکه در اواخر دی ماه اعلام کرد من در برجام نمی مانم مگر اینکه اروپایی ها تا غروب در بحث موشک با من همراه شود
* بدانید تخریب، خرابی می آورد. بدانید سیاه نمایی زندگی مردم را به سمت سیاهی می برد
* شعار علیه حسن روحانی باشد مشکلی نیست زیرا من نوکر مردم هستم. من اگر تهدید به ترور شوم برایم مهم نیست اما چطور برخی جرات کردند رییس جمهور را تهدید کنند چون فکر کردند بین قوا فاصله است
اگر برجام هیچ بود پس چه غصه ای داریم؟ 
* از هیچ که نباید ترس داشته باشیم.
* شما گفتید که هیچ شرکتی نیامده، پس چرا الان می گویید؟
* گفتید هواپیما کاغذی است و نیامده پس چرا الان نگرانید؟
* شما گفتید که سویفت برقار شده مجبور شدیم خبرنگاران را ببریم بانک مرکزی ولی می گفتند که امکان ندارد برقرار شود.
* کارشناسان می گفتند که محال است که PMD را حل کنید. اما حل شد.
* تحریم بلند مدت 5 ساله شد
* من می خواهم در اینجا به ملت عزیز عرض کنم که در دنیای امروز آنچه که من قول داده ام در انتخابات ۹۲ و ۹۶ ، من گفته ام راه من راه اعتدال است و باز هم می گویم که ملت ایران ما با تند روی به جایی نمی رسیم. چه از راست و چه از چپ!
* راهی جز وحدت نداریم. اشکالی ندارد که مخالف دولت باشید، اما در منافع ملی کنار هم باشیم
* اینکه دولت نقص دارد، بله و به همین دلیل شما سوال می کنید و ما می پذیریم. آنچه مهم است این است که همه دست به دست هم بدهیم برای حل مشکل مردم.
* مردم این جزوه ها را نمی خواهند. مردم از من و تو بهتر می دانند
* مردم مشکلات اقتصادی را از ما بهتر می بینند. سوال تاکسی و اتوبوس و مغازه می شوند می بینند
* اگر من و شما به فکر درمان موقت باشیم، مردم نمی پسندند. اینکه کار کشور را برای یک ماه درست کنیم، مردم نمی خواهند. درمان دایم را می خواند
* درمان دایم با کار همه ما با هم رخ می دهد و از مشکلات حتما عبور می کنیم
* نگوییم پشت تریبون ها که ما دچار بحران شده ایم. اول مساله است و بعد تبدین می شود به آسیب و بعد به تهدید و نهایتا به بحران
ما معصوم نیستیم
* من قول می دهم که هیچ گاه بدون خرد جمعی تصمیمی نگرفته ام
* حتما ما اشتباه داشته ایم
* در موضوع ارز اینکه برخی ارز گرفته اند و کالا وارد نکرده اند، قوه قضائیه ما با آنها برخورد می کنند. اگر کسی کالایی کم آورده با آنها برخورد می شود
* رانت بوده مواردی ولی نه به آن وصعت
* مشکل را در حد خودش ببینیم. وقتی مشکل را اضافه می کنیم، در حل آن هم دچار مشکل می شویم
* ممکن است بگویید رابطه دولت و مجلس ضعیف است. شاید درست باشد. اما اکثر مواقع وزاری ما در مجلس هستند
مشکلات ما قابل حل است
* مردم عزیز ما همه توانمان را به کار گرفته ایم که کالاهای ضروری شما با قیمت مناسب در اختیار شما قرار گیرد
* همه تلاشمان را کردیم که تولید در مسیرش باشد
* همه کالا ها با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد
* قیمت های آب و برق و ... را دست نزدیم تا مردم در رفاه بیشتر باشند
* این هم تلاشی که در زمینه برق داشتیم و موفق شدیم، چون مردم با وزارت نیرو همکاری کرد
* من این نکته را یکبار دیگر گفته ام، دوران تحریم در اختیار من و شما و ملت ایران است
* اگر ما با مردم باشیم، سریع عبور می کنیم. اگر با هم نباشیم، زمان طولانی می شود
 

نمایندگان از توضیحات رئیس جمهور درباره عدم موفقیت دولت در کنترل قاچاق که یکی از مهمترین عوامل فلج تولید ملی است، قانع نشدند.

 

وکلای ملت از پاسخ‌های روحانی درباره اقدامات دولت در کاهش بیکاری قانع نشدند

نمایندگان از توضیحات رئیس جمهور درباره اینکه چرا دولت تدبیر و امید نسبت به کاهش بیکاری مفرط اقدام شایسته‌ای ندارد؟ قانع نشدند.

 

نمایندگان از پاسخ‌ روحانی درباره استمرار تحریم‌های بانکی قانع شدند؟

نمایندگان از توضیحات رئیس‌جمهور درباره علت استمرار تحریم های بانکی با گذشت بیش از ۲ سال و علی رغم انجام تمامی تعهدات برجامی از سوی ایران، قانع نشدند.

 

نمایندگان از توضیحات روحانی درباره رکود هم قانع نشدند

نمایندگان از توضیحات رئیس جمهور درباره چرایی رکود اقتصادی شدید چندین ساله در دولت علی رغم وعده ها و اعلام های مکرر عبور از رکود، قانع نشدند.