اروپا در اجرای برجام موفق نبود

محمد کاظمی، با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر تقویت روابط با همسایگان بیان داشت: سیاست جمهوری اسلامی از ابتدا تا کنون حسن همجواری با همسایگان بوده و همواره این سعی را داشتیم که روابط دوستانه و صمیمانه با کشورهای همسایه که می توانیم بهره مندی دوجانبه با آنها داشته باشیم، برقرار کنیم.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس تصریح کرد: در شرایط خاص فعلی که آمریکا از برجام خارج شده و سعی می کند دشمنی ها را علیه ما افزایش دهد، کشورهای همسایه بیشتر می توانند در مراودات اقتصادی و تبادلات فرهنگی همراهی داشته باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی به جز آمریکا و اسرائیل، با سایر کشورها به خصوص اروپایی ها ارتباط برقرار می کند، ابراز داشت: علیرغم آنچه انتظار می رفت، اروپایی ها در بحث برجام با قوت حضور پیدا نکردند با این حال بنای ما حفظ و تقویت روابط است.

کاظمی در ادامه با بیان اینکه عملکرد اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام خیلی قوی و کارآمد نبود، عنوان کرد: شرکت های اروپایی بعد از تهدید آمریکا از ایران خارج شدند و علیرغم اینکه بنا بود اروپا شرکت های کوچک خود را حمایت مالی کند به خاطر تهدیدهای اعمال شده، عقب نشینی کرد و نتوانست در این مقطع تاریخی از این فرصت برای اعلام استقلال سیاست های خود از آمریکا استفاده کند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان با یادآوری این مطلب که ما صرفا می خواستیم از برجام برای پایان تحریم های آمریکا و اروپا علیه خودمان استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: اگر بحث خروج آمریکا از برجام مطرح نمی شد، این توافقنامه یک راهکار برای مبادلات بانکی و سایر اقدامات در جهت توسعه اقتصاد ایران بود در غیر این صورت زمانی که به درد ما نخورد ما نیز آن را رها می کنیم.