مثلث شوم؛ پشت پرده شایعات بین ایران و عراق

بسیاری از شایعاتی که درباره توریست‌ها و زوار عراقی حاضر در ایران مطرح شده است، در ایام اربعین درباره ایرانی‌هایی که برای زیارت به عراق می‌روند نیز مطرح می‌شود. در هر دو کشور نیز هستند پادو‌هایی که بر طبل این شایعات می‌کوبند. این شایعات عموما با تکیه بر احساسات مذهبی مردم هر دو کشور، زائران دو کشور را هدف قرار می‌دهد.

رسانه‌هایی که با دروغ‌پردازی‌های خود در آتش این شایعات می‌دمند، از یک سو روابط مثبت و صمیمی میان مردم ایران و عراق را مخدوش می‌کنند و نقشه‌ای را که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها و عربستان سعودی ده‌ها سال دنبال کرده‌اند، محقق می‌سازند و از سوی دیگر سعی می‌کنند به مفهوم و جایگاه زیارت ائمه اطهار (علیهم‌السلام) لطمه بزنند.

با توجه به اهمیت موضوع گفگتویی داشته‌ایم با دکتر حسن کاظمی قمی، سفیر سابق ایران در عراق درباره اینکه چه کسانی و با چه هدفی پشت پرده این شایعات هستند.

کاظمی قمی معتقد است که شایعات در عراق علیه ایران بسیار بیشتر از ایران است و دشمنان بعد از ناکام بودن در بعد نظامی در منطقه به فکر ایجاد تفرقه بین دو کشور افتاده‌اند.

این کارشناس سیاسی بر این باور است که همچون گذشته این شایعات تاثیری در روابط دو ملت ندارد گرچه باید با هوشیاری با آن برخورد کرد.