آیا طرح شفاف‌سازی آراء می تواند بر موضوع تایید صلاحیت ها اثر گذار باشد؟

جلال میرزایی، در خصوص طرحی که موجب شفافیت در رای نمایندگان مجلس می‌شود، گفت: وجه مثبت موضوع شفاف سازی می تواند در راستای ارزیابی و قضاوت منصفانه معیار صحیحی برای مردم باشد.

شفاف سازی می توانند مشکلاتی برای آزادی عمل نمایندگان در رای دادن بوجود بیاورند

نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همچنین باید اذعان کرد کانون های قدرت به نوعی می توانند از موضوع شفاف سازی سوء استفاده کنند و مشکلاتی برای آزادی عمل نمایندگان در رای دادن بوجود بیاورند. به عنوان مثال به نظر می رسد در صورت تحقق موضوع یاد شده احتمال اینکه مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس از جایگاه نایب رییس بودن کنار گذاشته شود.

وی با اشاره به اینکه برخی با سوء استفاده از شرایط کشور و با این بهانه که به مراکز قدرت وابسته هستند و نظرشان در راستای مراکز مذکور است می خواهند بر آراء نمایندگان تاثیر بگذارند، ادامه داد: بنابراین نباید به اسم شفافیت، آزادی در رای دادن نمایندگان را محدود کرد.

صرف نگرانی از عدم تایید صلاحیت نظر نمایندگان را تحت الشعاع قرار می دهد

این نماینده مردم در مجلس دهم با در خصوص دغدغه برخی از نمایندگان مبنی بر اینکه اگر آراء شفاف شود شاید در تایید صلاحیت دوره بعدی نیز اثرگذار باشد، تصریح کرد: سخنگوی شورای نگهبان صراحتا اعلام کرد صحبت های نمایندگان و همچنین آراء انها مبنای تایید صلاحیت قرار نمی گیرد اما صرف نگرانی از این که احتمال تحقق موضوع مذکور وجود داشته باشد، آزادی در رای دادن را تحت الشعاع قرار می دهد.

شفافیت آراء می تواند به فعالیت تشکیلاتی نمایندگان کمک کند

میرزایی در رابطه با اینکه آیا شفافیت آراء می تواند به فعالیت تشکیلاتی نمایندگان کمک کند یا خیر، افزود: در این بین شفافیت آراء می تواند به فعالیت تشکیلاتی و حزبی نمایندگان مجلس کمک شایانی کند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی از نمایندگان عضو فراکسیون امید این طرح را امضاء و برخی دیگر این مهم را امضاء نکردند از این رو باید با نگاه کارشناسی دقیق تری موضوع بررسی شود.