فوکوس: اروپا میان ایران و آمریکا حرفی برای گفتن ندارد

مجله آلمانی فوکوس در یادداشتی درباره نقش اروپا در خصوص برخورد آمریکا در قبال توافق هسته ای ایران نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از آغاز به کار در کاخ سفید تصمیم گرفت تا به تحقق برخی از برنامه های وعده داده شده در فعالیت های تبلیغاتی خود بپردازد. یکی از مواردی که ترامپ در دوره رقابت های انتخاباتی ایراداتی را به آن وارد کرده بود، توافق هسته ای غرب با ایران بود.

وی با انتقاد از باراک اوباما رئیس جمهوری وقت آمریکا برای موافقت با توافق هسته ای ایران اظهار داشت: این توافق بی ارزش بوده و نیاز به اصلاحات دارد.

فوکوس در ادامه نوشت: ضرب آهنگ کوبیدن ترامپ بر طبل مخالفت با توافق هسته ای در حالی شدت پیدا می کرد که نتایج یک نظرسنجی در میان شهروندان آمریکا از این حکایت داشت که حدود ۶۰ درصد از آنها از تحقق توافق هسته ای ایران ابراز رضایت دارند. تا آن زمان شهروندان آمریکایی به مردم ایران دیدگاهی منفی داشتند اما حصول این توافق سبب تغییر نگرش آنها به ایرانی ها شده بود.

ترامپ در نهایت در ماه می سال جاری میلادی به طور یکجانبه از توافق هسته ای ایران خارج شد و به دنبال آن از سرگیری تحریم ها علیه این کشور خبر داد. از آن زمان اروپایی ها درصدد میانجیگری برآمدند اما آنها خود مورد تهدید ترامپ قرار گرفتند که در صورت تداوم همکاری با ایران به خصوص در حوزه همکاری های تجاری تحت تحریم های واشنگتن قرار خواهند گرفت.

شهروندان آمریکا بار دیگر مخالفت خود را با خروج واشنگتن از توافق هسته ای ایران اعلام کردند و بیش از ۵۰ درصد از شرکت کنندگان در یک نظرسنجی اقدام ترامپ را مورد انتقاد قرار دادند.

این مجله آلمانی در ادامه نوشت: تاکنون یک مرحله از دو مرحله تحریم های واشنگتن علیه تهران به اجرا در آمده و شاهد آن هستیم که اروپا قدرت بازدارندگی در برابر آن نداشت. نگاه اجمالی به رویدادهای اخیر همه از این حکایت دارد که اروپا از قدرت لازم برای مواجهه با آمریکا در قبال ایران برخوردار نبوده و به واقع حرفی برای گفتن ندارد.