ولید المعلم خواستار ادامه حمایت‌های ایران از سوریه شد

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که برای دیداری رسمی و گفت‌وگو با مقامات سوریه امروز (دوشنبه) در دمشق حضور دارد، با «ولید المعلم» وزیر امورخارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین در خصوص موضوعات دوجانبه و آخرین تحولات سوریه، مهاجرین، موضوعات منطقه‌ای، تاکید بر ادامه و تقویت روند آستانه، افزایش همکاری‌های اقتصادی، مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی سوریه، همکاری در سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد و بحران یمن گفت‌وگو کردند.

 

 

ظریف در این دیدار بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تشریح فعالیت‌های نشست آستانه برای پیگیری روند سیاسی در سوریه، برگزاری اجلاس سران سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه در تهران را در همین راستا برشمرد.

 ولید المعلم نیز ضمن قدردانی از حمایت ‌های جمهوری اسلامی ایران از سوریه در مبارزه با گروه‌های تروریستی، خواهان ادامه حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران شد.

 

 

قرار است ظریف با عماد خمیس نخست‌وزیر و بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

این سفر به دعوت ولید المعلم انجام شده است. ظریف هفته‌ای که گذشت نیز سفری چند ساعته و از پیش اعلام نشده به ترکیه داشت و پس از آن هم در سفری دو روزه به پاکستان رفت و با مقامات این کشورها دیدار و گفت‌وگو کرد.

قرار است شانزدهم شهریور ماه نشست سران ایران، روسیه و ترکیه درباره روند آستانه و تحولات سوریه در تهران برگزار شود.

وزیر خارجه ایران امروز در بدو ورود در جمع خبرنگاران درباره هدف از این سفر گفت: بحث‌ پیروز‌ی‌های مقاومت بر تلاش‌‌های استکبار و نیروهای افراطی برای ایجاد مشقت برای مردم سوریه و شکست حرکت‌های استکباری بحث امروز دنیا است.

ظریف تصریح کرد: باید تمامیت ارضی سوریه حفظ شود و همه اقوام و گروه‌ها به عنوان یک مجموعه در سوریه روند بازسازی را شروع کنند و آوارگان به خانواده‌های خود بازگردند و باقیمانده تروریست‌ها در مناطق باقیمانده در ادلب پاک شوند و منطقه در اختیار مردم سوریه قرار گیرد. 

وی ادامه داد: در آستانه اجلاس سران ایران، روسیه  و ترکیه لازم است در این زمینه‌ها با دوستان سوری صحبت کنیم و سیاست‌های رسیدن به یک راه‌حل نهایی در سوریه از مسیر سیاسی که در آستانه مورد توجه قرار خواهیم داد را بررسی کنیم.