آیا با خروج آمریکا، برجام هنوز هم زنده است؟

«ژان ایو لو دریان» وزیر خارجه فرانسه در گفتگو با یک نشریه فرانسوی در خصوص تأثیر اقدامات اروپا برای نگاه داشتن ایران در برجام و توقعات متقابل اروپایی‌ها سخن گفت.

فرانسه یکی از طرف‌های مذاکره ایران در مذاکرات طولانی منجر به انعقاد توافق هسته‌ای بود؛ این کشور در مواجهه با اصرار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا بر خروج از برجام، بار‌ها بر لزوم نگاه داشتن این توافق بین‌المللی تأکید کرده است.

فرانسوی‌ها البته در ماه‌های اخیر، در کنار این حمایت لفظی از برجام، مسائل نامرتبطی هم را در خصوص فعالیت‌های موشکی ایران مطرح کرده‌اند که وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در پاسخ به آن‌ها از حق تهران برای داشتن برنامه موشکی دفاعی دفاع کرده است.

خبرنگار «اینتر فرانس» در مصاحبه امروز از لودریان پرسید که در برابر اقدام آمریکا به بازگرداندن تحریم‌ها «آیا شما فکر می‌کنید که کماکان می‌توان توافق هسته‌ای را زنده نگاه داشت؟»

لودریان در پاسخ گفت: «ما در خصوص مسئله ایران با آلمان، بریتانیا، چین و روسیه همکاری می‌کنیم، چون ما در کنار اتحادیه اروپا، امضاکنندگان توافق وین هستیم. فکر می‌کنیم توافق وین توافق خوبی بود، چون از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کرد و هنوز هم جلوگیری می‌کند.»

وزیر خارجه فرانسه افزود: «ما به ایران می‌گوییم که، چون ما به توافق پایبند می‌مانیم، شما هم پایبند بمانید. اما ایران در مواجهه با این تعهدات، خواستار اجرایی شدن منافع مندرج در توافقنامه هستند که ایجاد توان تجارت با دیگر ملل دنیا، یکی از مهم‌ترین این خواسته‌هاست.»

لودریان در ادامه گفت که آمریکایی‌ها پس از روی کار آمدن ترامپ، به اعمال تحریم‌های فراسرزمینی روی آورده‌اند یعنی شرکت‌های غیرآمریکایی را که با ایران تعامل دارند، تحریم می‌کنند؛ وزیر خارجه فرانسه در توصیف این اقدام آمریکایی‌ها گفت: «این اقدامات فراسرزمینی، غیرقانونی است، ولی بهرحال اقداماتی است که اجرایی شده است.»

خبرنگار فرانسوی به خروج شرکت‌های فرانسوی پژو و رنو پیش از شروع تحریم صنعت خودروسازی ایران از سوی آمریکا هم اشاره کرد و نظر لودریان را جویا شد.

وزیر خارجه فرانسه گفت: «ما باید چه کار کنیم؟ ما باید به دنبال پیدا کردن مکانیزمی (برای حفظ برجام) باشیم. این مکانیزم البته شرکت‌ها را به بازگشت به ایران مجبور نمی‌کند، ولی به ایران این امکان را می‌دهد که دوام بیاورد و از خروج آن‌ها از توافق، جلوگیری می‌کند. ما باید یک مکانیزم مالی پیدا کنیم که امکان ادامه فروش نفت را برای ایران فراهم کند تا آن‌ها بتوانند در قبال فروش این نفت، منابع لازم برای خرید کالا‌های مصرفی را به دست بیاورند. پیدا کردن این راه البته راحت نیست.»

لودریان در این مصاحبه ادعا‌های پیشین خودش را هم تکرار کرد و با متهم کردن ایران به پیگیری تسلط بر غرب آسیا، گفت که باید توافقی جدید با ایران بر سر مسائل موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای امضاء کرد.

وزیر خارجه فرانسه در این خصوص گفت: «ما بر سر این موضوع با آمریکایی‌ها هم‌نظریم و مذاکره با ایران بر سر این موضوع، مشکل است.»