به گزارش افکار نیوز به نقل ازایرنا، علی اكبر صالحی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا در اجلاس یاد شده حضور خواهد یافت.

دیدار و رایزنی با مقامات عالی شرکت کننده در حاشیه این اجلاس در خصوص مهم ترین مسایل منطقه ای و بین المللی از جمله مهم ترین برنامه های صالحی در آدیس آبابا خواهد بود.

هجدهمین اجلاس سران اتحادیه آفریقا با شعار ' گسترش روابط تجاری میان کشورهای آفریقایی ' با حضور روسا و سران ۵۴ عضو این اتحادیه و مقام هایی از کشورهای عضو ناظر، روزهای نهم و دهم بهمن سال جاری به میزبانی ' آدیس آبابا ' به عنوان مقر اصلی اتحادیه آفریقا برگزار خواهد شد.

روابط با کشورهای آفریقایی و تلاش برای گسترش بیش از پیش این روابط از جایگاه ویژه در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است و حضور نماینده ای از ایران در اجلاس آدیس آبابا و دیدارهایی که در حاشیه این اجلاس با مقامات عالی کشورهای مختلف آفریقایی انجام خواهد شد، بدون تردید نقش موثری در گسترش روابط ایران با قاره آفریقا ایفا خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار تقویت وحدت، ثبات، صلح و امنیت در قاره آفریقا بوده و ضمن احترام کامل به استقلال و حق حاکمیت کشورها، از اقدامات و فعالیت های تمامی کشورها در جهت مبارزه با سلطه طلبی و استعمار دفاع کرده است.

اجلاس آدیس آبابا در ابتدای سال ۲۰۱۲ میلادی درحالی برگزار می شود که قاره آفریقا به لحاظ تحولات سیاسی یکی از پر نشیب و فرازترین سال های تاریخ خود را پشت سر گذاشت و آرایش سیاسی رژیم های تونس، مصر و لیبی در شمال آفریقا که برای سالیان طولانی همواره از مهم ترین بازیگران عرصه های گوناگون تحولات آفریقا بودند، به کلی دگرگون شد و موج بیداری اسلامی و اعتراض های مردمی موجب سقوط رژیم های دیکتاتوری در این کشورها گردید.

با توجه به تحولات یاد شده، 'معمر قذاقی'، 'حسنی مبارك' و 'زین العابدین بن علی' دیكتاتورهای مخلوع رژیم های سابق لیبی، مصر و تونس از غایبین بزرگ اجلاس آدیس آبابا به شمار می روند.