بررسی راه حل رؤسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه برای نابودی تروریست‌ها در سوریه/ بیانیه پایانی اجلاس تصویب شد

اجلاس سه جانبه سران کشورهای ایران، ترکیه و روسیه درباره تحولات سوریه امروز جمعه(16 شهریور) در تهران برگزار می‌شود.

آخرین خبرها از نشست یک روزه سران سه کشور را در این گزارش بخوانید:

** اردوغان در کنفرانس خبری: موضوع ادلب نباید باعث خسارت و ضرر شود. موضع ترکیه بسیار روشن است و رایزنی‌هایی را با روحانی و پوتین داشتیم. تحت عنوان مبارزه با ترور نباید اقدامات فوری و عجولانه را دنبال کرد.(متن کامل کنفرانس خبری اردوغان)

** روحانی در کنفرانس خبری: موضوع آوارگان سوری و بازگشت آنها و تبادل زندانیان و بازسازی سوریه مورد تأیید هر سه کشور بود. خوشحالیم که بعد از سالها رنج فراوان مردم سوریه به پیروزی نهایی نزدیک شدند و دولت قانونی سوریه برسرزمین خودش استقرار یافته است.

 

** بیانیه پایانی نشست تهران در 12 بند مورد تصویب قرار گرفت که  بر حل منازعات سوریه از طریق راهکارهای سیاسی تاکید می‌کند.

** در پایان صحبت‌های روسای جمهور ایران، روسیه، ترکیه بیانیه پایانی اجلاس تهران تصویب شد. روحانی در پایان اظهار داشت: اجلاس بعدی در روسیه و تلاش می‌کنیم به رایزنی در سطوح مختلف ادامه دهیم.

** رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه:  حفظ تمامیت ارضی سوریه و پیدا شدن راه حلی برای بحران سوریه از طریق سیاسی از جمله اشتراکات سه کشور بوده است... ادلب امنیت ملی ترکیه نیز به شمار می‌رود.

** ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در نشست تهران: تروریست‌ها در ادلب تلاش می‌کنند وضعیت آتش‌بس را بهم بزنند و اقدامات تحریک‌آمیز برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی می‌کنند... در جریان یک ماه و نیم اخیر 15 هزارنفر به سوریه برگشتند... باید اقدامات مشترکی برای بازسازی صنعت و کشاورزی سوریه اتخاذ شود.

** حجت‌الاسلام روحانی در نشست تهران: مبارزه با تروریسم در ادلب بخشی اجتناب‌ناپذیر از ماموریت اعاده صلح و ثبات به سوریه است اما نباید این مبارزه به غیرنظامیان  آسیب برساند.(متن کامل سخنان روحانی)** سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بعد از عکس یادگاری، وارد محل اجلاس شدند.

** در حالی که رسانه‌های ترکیه و روسیه اقدام به پخش زنده و لحظه به لحظه نشست تهران کردند، سه شبکه خبری داخلی(العالم، پرس تی‌وی و شبکه خبر) تا این ساعت(15:20 جمعه) پوشش ضعیفی از این رخداد مهم دارند.

** حجت‌الاسلام روحانی و پوتین پیش از شروع نشست سه‌جانبه با یکدیگر دیدار کردند. 

** ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با رجب طیب اردوغان دیدار کرد. پوتین پس از پایان نشست مشترک با حسن روحانی گفتگو خواهد کرد.

** به گزارش خبرنگار تسنیم مستقر در محل اجلاس، رئیس‌جمهور روسیه دقایقی قبل وارد محل اجلاس شد.

** رئیس‌جمهور ترکیه پس از ورود به تهران با حجت‌الاسلام روحانی دیدار کرد. 

** ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دقایقی قبل(حدود ساعت 13:45) با استقبال اردکانیان وزیر نیرو وارد تهران شد. 

** اردوغان رئیس جمهور ترکیه ساعت 13 امروز برای شرکت در نشست سران روسیه، ترکیه و ایران وارد تهران شد. قرار است حجت‌الاسلام روحانی و اردوغان پیش از آغاز نشست سران با یکدیگر دیدار کنند. 



** خبرنگاران داخلی و‌ خارجی از ساعت 11 صبح در "مدیا سنتر" (مرکز رسانه‌ای) اجلاس سران مستقر شدند.

** رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه آنکارا را به مقصد تهران برای شرکت در اجلاس سران سه کشور روسیه، ایران و ترکیه ترک کرد. وزرای دفاع و خزانه‌داری ترکیه اردوغان را در این سفر همراهی می‌کنند.

 در حال بروزرسانی...