اظهارات اردوغان در بازگشت از ایران

اردوغان طی پرواز بازگشت از ایران، به خبرنگاران گفت: «در مورد ادلب با آمریکا هم تشابه مواضع صد در صدی نداریم. آنها کناری ایستاده‌اند و تماشا می‌کنند، و فقط درباره سلاح‌های شیمیایی نگران هستند».

به نوشته وبگاه شبکه «سی.ان.ان. ترک» وی با «بهانه کورکورانه» خواندن ادعای آمریکا درباره سلاح‌های شیمیایی دولت سوریه، توضیح داد: «ما نه با تهدیدها درباره احتمال استفاده شدن سلاح شیمیایی همراهی می‌کنیم و نه در برابر استفاده کشنده از تسلیحات متعارف کوتاه می‌آییم».

رئیس‌جمهور ترکیه با اشاره به سومین نشست سران کشورهای ضامن آتش‌بس سوریه در روند مذاکرات آستانه در تهران گفت: «ما برای رسیدن به راهکار سیاسی و نه نظامی، در سوریه هستیم. تمامیت ارضی سوریه باید حفظ شده و عناصر تروریستی نیز باید نابود شوند... ما به عنوان سه کشور ضامن، نشان دادیم که این الزامات در اولویت هستند».

اردوغان ضمن بیان اینکه ترکیه خواستار پاکسازی تمام گروه‌های تروریستی از خاک سوریه، من‌جمله داعش و یگان‌های مدافع خلق (شبه‌نظامیان کُرد) است، ادامه داد: «ما با عملیات‌های سپر فرات و شاخه زیتون نشان دادیم که اجازه تشکیل دولت تروریستی (در شمال سوریه) را نمی‌دهیم».

وی با اشاره به برخی اختلاف‌ها در نشست تهران بر سر موضوع ادلب و همچنین نگران‌کننده شدن شرایط در این استان از نظر آنکارا، گفت: «در این باره به صورت جداگانه با آقای روحانی (رئیس‌جمهور ایران) و آقای پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) صحبت کردم. البته نمی‌دانستم نشست تهران به صورت کامل و زنده از تلویزیون پخش می‌شود».

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن تکرار مخالفت‌ها و انتقادات پیشین خود درباره عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی ادلب، مدعی شد: «این (عملیات) منجر به فاجعه انسانی بزرگ و به راه افتادن موج جدید مهاجران خواهد شد. ترکیه نباید بهای آن را بپردازد. بی‌شک ما از نابودی عناصر تروریستی در ادلب حمایت می‌کنیم. (اما) هر گامی باید با توجه به روح مذاکرات آستانه و توافقات انجام شده بین سه کشور ضامن برداشته شود».

اردوغان با بیان اینکه چهارمین نشست حل بحران سوریه، با حضور کشورهای فرانسه، آلمان و روسیه ماه جاری در استانبول برگزار می‌شود، افزود: «درخواست خلع سلاح در بیانیه مشترک نشست تهران، در حقیقت نوعی درخواست برای آتش‌بس در ادلب بود. دیدار دیگری با پوتین در این زمینه داشتم و امیدوارم او به حرف خود عمل کند».

وی همچنین گفت که ایران از ترکیه خواسته تا کنسولگری خود در سوریه را مجددا بازگشایی کند اما آنکارا فعلا چنین تمایلی ندارد.

نشست تهران با انتشار بیانیه مشترک به کار خود پایان داد و در آن روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه بر عزم خود مبنی بر ادامه همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهةالنصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح کردند.