چند نکته پیرامون سخنان اخیر رئیس جمهور
1- رئیس جمهور در چهاردهمین جشنواره شهید رجائی که با حضور کارگزاران اصلی دولت برگزار شد، با انتقاد شدید از شرکت های دولتی و خصولتی اقدام آنان که باعث التهاب در بازار ارز شده اند را جنایت نامید و گفت، دستور داده است تا در صورت تکرار، مقام مربوط عزل و به دادگاه معرفی شود.
رئیس جمهور گفته است: مجموع صادرات غیر نفتی کشورمان چهل میلیارد دلار است. امروز پس از گذشت شش ماه از سال باید بیست میلیارد دلار آن به بانک مرکزی و سامانه ارزی وارد شود، اما نشد. چه کسی مسئول است؟ آیا این را هم می خواهیم گردن آمریکا بیندازیم؟ راستی، مخاطب این سؤال جز رئیس دولت و مسئولین قوه مجریه کیست؟ امروز رئیس دولت اختیارات وسیع و گسترده و ویژه دارد. چرا از این اختیارات استفاده نمی کند؟ برخورد با اخلال و التهاب بازار ارز و طلا باید «اِعمالی» باشد نه «اعلامی»، تا مردم نتایج آن را به طور ملموس ببینند.
2- رئیس جمهور همچنین گفته است؛ مردانگی، مروت، اخلاق، اصول انقلاب و منافع ملی اقتضا می کند که در کنار هم باشیم و همدیگر را یاری کنیم. دولت نمی تواند از یک طرف با آمریکا مبارزه کند و از طرفی دیگر حواسش به چپ و راست باشد.
وی با اشاره به طرح سؤال نمایندگان گفت: «اگر دشمن به میدان نیامده بود، آمریکا نیز شمشیرش را از غلاف خارج نکرده بود، من در مجلس طور دیگری سخن می گفتم. امروز، روز جنگ با دشمن است.»
این منت گذاری رئیس جمهور بر سر منتقدان، اعم از چپ و راست، ستودنی است، چون به نوعی متضمن وحدت ملی است. اما باید گفت؛ جنگ ملت ما با آمریکا امروز شروع شده است، ما بیش از چهل سال است با توطئه های نرم و سخت آمریکا رو به رو بوده ایم و هستیم و در تمام این سال ها برای پیروزی در جنگ، نیازمند وحدت ملی و انسجام اسلامی بودیم، هستیم و خواهیم بود.
دوقطبی های مصنوعی سال های 92 و 94 و 96 برای جلب چند رأی بیشتر، نوعی جفا و ستم به مردم و امنیت و منافع ملی بود. امروز منتقدین با نجابت وصف ناشدنی، کرکره اعتراض را پایین کشیده اند و با نقد مشفقانه و پیشنهادهای راهگشا می خواهند به دولت کمک کنند. اما دولت گوشه چشمی هم به آنها ندارد.
رئیس جمهور از چپ و راست نام برد. همه می دانند چپ ها با این دولت در تقسیم قدرت به توافق رسیده و اکنون در برخی پست های کلیدی جا خوش کرده اند و بخشی از مصیبت های اقتصادی که گریبانگیر مردم است از ناکارآمدی همین چپ هاست. جالب اینکه اخیراً چپ  ها از دولت که جزء شرکای اصلی قدرت هستند از در مخالفت درآمده اند و هر چه که لایق خودشان است به او نسبت می دهند. راست ها، به قول رئیس جمهور، و اصولگرایان و منتقدین مشفق به قول ما، زیر بار تهمت های ناجوانمردانه قرار گرفتند و در تبلیغات انتخاباتی سال 96 گفته شد می خواهند در پیاده روها دیوار بکشند و چوبه های دار برپا کنند! حرف هایی که ضد انقلاب را خوشحال کرد و دشمن ترین دشمنان کشور را به وجد آورد.
الآن از این مرحله گله گذاری عبور کرده ایم و باید همه متوجه ترفندها و توطئه های آمریکا باشیم. دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی با آمریکاست. باید به او کمک کنیم. اما سؤال این است؛ آیا رئیس جمهور، خود را در صف اول این مقابله تاریخی حس می کند؟
3- سخنگوی قوه قضائیه که توطئه های اقتصادی دشمنان نظام را در اندازه «اخلال در نظام اقتصادی» دنبال می کند، گفته است: «شواهدی از تصمیم سازی سرویس های اطلاعاتی بیگانه برای مدیران داریم.» رئیس جمهور باید در جریان این شواهد قرار گیرد تا بتواند با دستگاه قضائی همکاری کند. بسیاری از مشکلات پدید آمده، ناشی از «تصمیمات نادرست» در حوزه مسائل پولی و مالی و نیز مدیریت ضعیف اقتصادی کشور است. امروز که مجلس و دستگاه قضائی برای برخورد با نفوذی ها و متخلفین، دست به کار شده اند، دولت هم باید با این دو قوه، همصدا شود و همان طور که رئیس جمهور در نشست با کارگزاران دولت گفته است، باید کسانی که باعث التهاب در بازار ارز شده اند، عزل شده و به دادگاه معرفی شوند، تا در مجازات و برخورد با متخلفین، تسهیل صورت گیرد.

سید مسعود علوی