توطئه جدید واشنگتن علیه تهران

اداره هوانوردی آمریکا با صدور دستورالعملی جدید به شرکت‌های هواپیمایی درباره استفاده از آسمان ایران هشدار داد.

در دستورالعمل به‌روز رسانی‌شده اداره هوانوردی فدرال آمریکا، به فعالیت‌های نظامی منشأ گرفته یا عبور کننده از فراز آسمان ایران که مرتبط با نزاع در سوریه است نیز اشاره شده است.

به نوشته رویترز، گروه «دفتر خدمات پروازی» که ارائه‌کننده اطلاعات مرتبط با ایمنی فضای آسمان‌ها برای خطوط هوایی مسافربری است، در واکنش به این هشدار اعلام کرده است که «هرچند باز شدن دوباره فضای آسمان عراق در نوامبر سال گذشته گزینه‌های مسیر بیشتری را فراهم کرد ...، اما هیچ مسیر عالی در منطقه وجود ندارد، و اپراتور‌ها باید بین عراق و ایران یکی را برگزینند.»

اداره هواپیمایی فدرال آمریکا در جدیدترین دستورالعمل خود، یادآوری کرده است که در ماه دسامبر ۲۰۱۷ یک فروند هواپیمای غیرنظامی آمریکایی در حال عبور از فضای ایران از سوی جنگنده‌های ایرانی رهگیری شده بود. در این نوشتار به نوع هواپیمای رهگیری شده و جزئیات ماجرا اشاره‌ای نشده است.

در دستورالعمل به‌روز شده اداره هواپیمایی آمریکا گفته شده است که آسمان ایران برای انجام برخی عملیات نظامی هوایی در پیوند با جنگ سوریه یا به عنوان مسیر گذر برای آن استفاده می‌شود.

از سوی دیگر «دفتر خدمات پرواز» که مسئول دادن اطلاعات امنیتی فضای پروازی به شرکت‌های هواپیمایی در جهان است بدون اعلام وضعیت هشدار گفته است که خطوط هواپیمایی برای استفاده از فضای پروازی ایران باید «تنش فزاینده» میان دولت‌های ایران و آمریکا را مد نظر داشته باشند.