حفظ برجام و ضرورت ایفای تعهدات ۱+۴

سانگ تائو وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین با اشاره به سابقه تاریخی و تمدنی تهران و پکن عنوان کرد: جهان دستخوش تحولات بی‌سابقه‌ای است؛ با توجه به اینکه ایران و چین هر کدام در منطقه خود تاثیرگذارند، باید بررسی شود که چگونه این دو کشور می‌توانند با همکاری یکدیگر با چالش‌ها و مخاطرات موجود مقابله کنند.

وی ادامه داد: لازم است در این باره طرحی شرقی داشته باشیم تا کشورهای فاقد سابقه تاریخی نتوانند نظام سیاسی خود را بر دیگران تحمیل کنند و مدعی مدیریت جهانی باشند.

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی هم در گفت و گوهای خود به همکاری‌های خوب دو کشور تاکنون، اشاره کرد و با توجه به صحبت‌های تائو خاطرنشان کرد: بستر توسعه همکاری‌های بیشتر دو کشور در منطقه وجود دارد.

وی با اشاره به توسعه بندر چابهار و اتصال آن به گوادر و از چابهار به غرب ایران گفت: این همکاری‌ها می‌تواند در روند بازسازی عراق و سوریه موثر بوده و تا مدیترانه کشیده شود.

دو طرف همچنین درباره مسئله انتقال انرژی چه به سمت شرق از طریق خط لوله صلح و چه به سمت غرب ایران از طریق عراق و سوریه تا مدیترانه هم رایزنی کردند.

همکاری‌های دو کشور درباره تداوم خرید نفت از ایران و همچنین حفظ برجام و ضرورت ایفای تعهدات ۱+۴ برای حفظ این توافق هم دستور کار بعدی این گفتگوها بود.

روز گذشته نیز معاون وزیر امور بین‌الملل حزب کمونیست چین با رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دیدار داشت. در این ملاقات هم طرفین بر برنامه‌ریزی برای تهیه طرح درازمدت همکاری تاکید کردند و به بررسی چشم‌انداز آینده روابط دو کشور پرداختند و قرار شد تا گفتگوهای طرفین تا حصول نتیجه در تهران و پکن ادامه یابد.