توصیه قاسمی به کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به بیانیه کمیته چهارجانبه اتحادیه عرب که طی آن در موارد متعددی به طرح اتهامات و ادعاهای بی پایه و اساس علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته بودند، ضمن محکوم کردن اقدامات و فعالیت های ضدایرانی این کمیته و ماهیت ضدایرانی آن، صدور چنین بیانیه ای در سالروز حادثه یازده سپتامبر که عاملان آن اتباع برخی از این کشورها بوده اند را فرافکنی و تلاش بی نتیجه برای منحرف کردن افکار عمومی منطقه و جهان از جنگ افروزی ها و حمایت های چندین ساله آنها از تروریسم و گروه های تروریستی خواند.

قاسمی افزود: اعضای این کمیته در حالی دست به صدور چنین بیانیه ای زده اند که آثار و نتیجه تجاوز ویرانگر آنها در یمن، فاجعه ای انسانی بی سابقه ای را در دوران معاصر بوجود آورده و علاوه بر ویرانی زیرساخت های اولیه زندگی در این کشور، موجب گرسنگی، بیماری، آوارگی و فقر میلیون ها انسان بی گناه در آن شده و در چنین شرایطی، متجاوزان بی توجه به چنین جنایاتی، به اتکای حمایت برخی کشورهای فرامنطقه ای و با بی اعتنایی هر روزه سازمان ها، گروه های بین المللی، همچنان بر اشتباه مصیبت بار خود پای می فشارند و بر دامنه و عمق این فاجعه بی سابقه می افزایند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار همسایگانی امن و با ثبات و یک سیاست همسایگی همراه با اعتماد و احترام متقابل و محیط پیرامونی با ثبات در مرزهای خود بوده است و هیچگاه سیاست دخالت در امور داخلی دیگر کشورها را در دستور کار خود قرار نداده است و برخلاف آنچه در این بیانیه ادعا می شود، تجربه سالهای گذشته نشان می دهد جمهوری اسلامی ایران در شرایط دشوار و به درخواست دولت های منطقه، در کنار آنها بوده است.

وی ادامه داد: به اعتقاد ما، اتهامات و ادعاهای این بیانیه بیش از هر چیز ناشی توهمات و سیاست دیکته شده ایران هراسانه به این کشورهاست و از هیچگونه زمینه و دلیل عینی و واقعی برخوردار نیست. 

قاسمی در پایان به این کشورها توصیه کرد: به جای در پیش گرفتن چنین روش ها و رویکردهای بی نتیجه، به تلاش ها و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای برقراری گفتگو و همکاری درون منطقه ای و بین کشورهای منطقه پاسخ سازنده دهند.

به گزارش فارس، کمیته وزارتی چهارجانبه عربی برای پیگیری امور مربوط به ایران و پیدا کردن راهکار مقابله با آنچه که از نظر این کمیته، دخالت‌های تهران در امور داخلی کشورهای عربی خوانده می‌شود، دیروز (سه‌شنبه) ۲۰ شهریور نشستی را در مقر اتحادیه عرب برگزار کرد.

این نشست به ریاست «انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات و با هدف بررسی آنچه دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورهای عربی و مقابله با آن خوانده می‌شود، برگزار شده است.

طبق گزارش وبگاه «الیوم‌السابع»، در این نشست «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر و «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان، «خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین و «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب حضور داشتند.

این کمیته پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در خصوص آنچه مداخله ایران در امور داخلی کشورهای عربی خوانده است، تهیه کرد و قرار است به شورای اتحادیه عرب جهت تصویب آن در یکصد و پنجاهمین دور نشست وزرا، ارائه شود.