برای مقابله با ایران همکاری نزدیکی با اسرائیل و عربستان داریم

 «مارشال بیلینگزلی» دستیار بخش تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا و «مانیشا سینگ»، دستیار وزیر خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک جلسه استماع در کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا ادعاهایی درباره ایران مطرح کردند. 

«بیلینگزلی» که در حال حاضر ریاست «گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) را به عهده دارد درباره روند احیای تحریم‌ها علیه ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام گفت: «تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران که ذیل برجام رفع کرده بودیم در دو مرحله مجدداً احیا می‌شوند.»

ترامپ، ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌ها در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روز بازگشته و علیه ایران اجرایی خواهند شد.  

رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه ۱۵ مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. این تحریم‌ها بخش خودروسازی، مبادلات دلار و فلزات گرانبها و اوراق بانکی را شامل می‌شوند. 

دومین بسته این تحریم‌ها قرار است ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) علیه ایران احیا شوند. این تحریم‌ها، بخش‌های انرژی و کشتی‌رانی ایران و موسسات مالی همکار با بانک مرکزی ایران را هدف می‌گیرند. 

مقام خزانه‌داری آمریکا درباره هدف از اجرای این تحریم‌ها گفت: «قصد داریم ایران را بابت اقدامات مرگبار و بی‌ثبات‌کننده‌اش پاسخگو کرده و جای شک باقی نگذاریم که ایران بایستی به میز مذاکره برگردد.»

بیلینگزلی در ادامه به ارائه آمارهایی درباره تحریم‌های اعلام‌شده علیه ایران در دولت فعلی آمریکا پرداخت و گفت: «خزانه‌داری آمریکا در این دولت، ۱۷ دور تحریم‌ علیه ایران اعلام کرده و ۱۴۵ فرد مرتبط با ایران را به دلیل طیفی از فعالیت‌ها اعم از تروریسم، اشاعه تسلیحاتی و نقض حقوق بشر و جلوگیری از سوءاستفاده ایران از نظام مالی جهان در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد آمریکا برای مقابله با آنچه به گفته وی «فعالیت‌های مخرب ایران» خوانده شده همکاری نزدیکی با عربستان و رژیم صهیونیستی دارد.

رئیس FATF همچنین خاطرنشان کرد در این جایگاه برای تقویت نظام مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم تلاش می‌کند. او گفت: «ما به صورت روزانه با سایر کشورها در سراسر دنیا، اعم از کشورهایی که در معرض نظام‌های مالی غیرقانونی ایران، روسیه و کره شمالی قرار گرفته‌اند همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه برای تقویت نظام‌های مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم داریم.»

او همچنین به شرکت‌ها در سراسر جهان توصیه کرد احتیاط لازم را به خرج دهند تا درگیر «شبکه فریب‌‌آمیز ایران»-به ادعای او- نشوند. 

بیلینگزلی در ادامه مدعی شد سقوط ارزش ریال از نشانه‌های اثرگذاری سیاست‌های آمریکا علیه ایران است. او گفت: « تاکنون حدود ۱۰۰ شرکت بین المللی اعلام کرده اند ایران را ترک می کنند. انتظار داریم موارد بیشتری را هم شاهد باشیم.»

«گروه ویژه اقدام مالی» (FATF) در سال ۱۹۸۹ در پاریس توسط سران گروه هشت (G8) و با مأموریت ادعایی پولشویی تأسیس شد. سران گروه جی-۸ ضرورت تشکیل چنین نهادی را یکسان کردن مقررات بانکی و مبارزه با پولشویی عنوان کردند. 

در سال ۲۰۰۱ و بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر، آنچه «تأمین مالی تروریسم» خوانده شده در دستور کار فعالیت‌های گروه ویژه اقدام مالی FATF قرار گرفت. نظارت بر عملکرد شبکه بانکی در سطح جهانی و در سطح کشورها رسالت اصلی FATF محسوب می‌شود. 

با وجود این، مواضعی که مقام‌های آمریکایی ابراز می‌کنند نشان می‌دهد که آنها FATF را ابزار مناسبی برای اعمال هر چه موثر تحریم‌ها علیه کشورهای ناهمسو با سیاست‌های آمریکا می‌دانند.