نگاه دستگاه دیپلماسی باید سریعا از غرب به شرق تغییر کند

حمزه دستیار عضو شورای مرکزی و مسئول کمیته بین الملل اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: شرایط معیشتی مردم و جو حاکم بر مناسبت‌های بین المللی ایجاب می‌کند، وزارت خارجه ما نگاهی متفاوت از آن چه تا به حال داشتیم در ارتباطات و معاملات با کشورها داشته باشیم.

وی افزود: رهبری معظم امت در تبیین و تشریح سیاست خارجی جمهوری اسلامی فرموده اند که " در سیاست خارجی، ترجیح شرق بر غرب، ترجیح همسایه بر دور، ترجیح ملّت‌ها و کشورهایی که با ما وجه مشترکی دارند بر دیگران، یکی از اولویت‌های امروز ماست." ایشان با تعیین خط مشی کلان در سیاست گذاری خارجی به صراحت ترجیح نگاه به شرق را به دستگاه دیپلماسی کشور متذکر شدند، که ناشی از عقلانیت انقلابی است، ناشی از تجربه های متعدد ملت ایران از اعتماد غلط به غرب و آمریکاست، صد البته یکی از تلخ ترین و عبرت آموزترین تجربیات اعتماد اشتباه به دشمن درجه یک امت اسلامی در دوران سکان داری آقای ظریف بر وزارت امور خارجه انجام شده است.

دستیار تاکید کرد: داغ تجربه شکست خورده تضمین امضای جان کری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ وزیر هنوز به دلمان است، چه توجیهی دارد که وزیر امور خارجه کشور باز پای صحبت کری بنشیند در صورتیکه اولا او حتی قدرت امضاء کردن هم ندارد، درثانی تجربه نگاه به غرب شکست خورده است آن هم به بهای تعلیق ،حذف و توقف هسته ای و زیر پاگذاشتن خطوط قرمز نظام و رهبری معظم انقلاب!

وی گفت:‌ وزارت امور خارجه باید پاسخگو باشد که آیا وقت آن نشده به جای چشم داشت به اخم و لبخند آمریکایی ها با چرخش به سمت شرق هم به رهنمود رهبری جامعه عمل کند و هم غرب را متوجه اشتباهش کند و باب تازه ای در مناسبات بین المللی باز کند؟

این فعال دانشجویی تصریح کرد:‌ چه توجیهی دارد که دو ابر قدرت اقتصادی شرق ( چین و هندوستان ) که پتانسیل های قدرتمندی جهت حل مشکلات اقتصادی و پاتک سنگینی در مقابل زیاده خواهی آمریکا هستند، مغفول مانده و ماهاست که کشور ما در این کشورها سفیر ندارد؟ 

وی با بیان اینکه دنیای شرق می تواند فشارهای فراوان تحریم ها و تهدیدهایی که از سوی غرب بر ایران وارد می‌شود را با ظرفیت‌های فراوانی که وجود دارد، خنثی کند، گفت: این ظرفیت ها شامل دسترسی به بازارهای بزرگ، توازن تجاری مناسب، منافع مشترک بالا، اثرگذاری کمتر دشمنان بر حوزه شرق، توان تکنولوژیکی و فناورانه بالای شرق، وجود پول­‌ها و ارزهای متفاوت و گسترده است.

دستیار ادامه داد: در بحث همسایگان نیز چالش هایی در حوزه ارتباطات و معاملات وجود دارد مثلا چرا ایران فقط یک رایزن اقتصادی در عراق دارد در حالیکه ترکیه ٢٢ رایزن اقتصادی دارد؟ آن هم با توجه به ظرفیت گسترده همسایگان و لزوم همبستگی ملت های منطقه!

وی گفت: واحد بین الملل اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در جهت رهنمود های رهبری معظم انقلاب اسلامی خواستار تغییر سریع و صریح نگاه سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی کشور از غرب به شرق است و ان شاءالله این خواسته به حق را تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.