چرا دولت ترامپ عنوان جلسه سازمان ملل درباره ایران را تغییر می‌دهد؟

واشنگتن‌پست نوشت: به گفته منابع آگاه، دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا، در تلاش است تا برنامه هفته آینده «نیکی هیلی» سفیر این کشور در سازمان ملل برای برگزاری جلسه‌ای با محوریت ایران و حضور ترامپ را تغییر دهد. هیلی اعلام کرده بود جلسه‌ای در سازمان ملل و به ریاست ترامپ برای سخنرانی درباره نقض قوانین بین الملل از سوی ایران و ایجاد بی ثباتی در منطقه خاورمیانه برگزار خواهد شد.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، از آنجایی که آمریکا ریاست چرخشی شورای امنیت را در ماه سپتامبر بر عهده دارد دستور کار این جلسه را تعیین خواهد کرد. این نخستین باری است که ترامپ این جلسه را ریاست می‌کند. اما تمرکز بر ایران نگرانی همپیمانان آمریکا را برانگیخته است، چون این جلسه ممکن است با اختلاف نظر شدید آمریکا، فرانسه و انگلیس همراه شود. آمریکا به طور یک جانبه از توافق هسته‌ای ایران که در سال ۲۰۱۵ به امضای قدرت‌های جهانی رسید، خارج شد.

مقامات آمریکایی با اشاره به این موضوع که بر اساس منشور سازمان ملل، ایران اجازه دارد در این نشست شرکت کند، نگرانی خود را از امکان برخورد ستیزه جویانه ترامپ و نماینده ایران ابراز کردند.

«ریچارد گوان» یک مسئول ارشد در اتاق فکر «United Nations University» نیز می‌گوید: «این خطر وجود دارد که ترامپ بر سر ایران با انگلیس و فرانسه دچار اختلاف نظر شدید شود».

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس، و «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه، احتمالاً هیچ انتخابی جز دفاع از توافق هسته‌ای ایران در شورای امنیت ندارند.

گوان در این باره گفت: «به نظرم هیچ کس تمایلی ندارد رئیس جمهور بنشیند و به دفاعیات می‌ و مکرون از توافق ایران گوش بدهد. او ممکن است همانطور که در جلسات ناتو و گروه هفت رنجیده و عصبانی شد، عمل کند یا جلسه را ترک و هرج و مرج‌های دیپلماتیک ایجاد کند».

به گفته منابع آگاه، ترامپ به جای صحبت درباره ایران جلسه‌ای را درباره عدم گسترش [سلاح‌ها] و حق حاکمیت مدیریت خواهد کرد. این عنوان به حدی گسترده است که لازم نیست از یک کشور خاص به طور واضح نام برده شود و لازم نیست دعوت نامه‌ای برای ایران ارسال شود. انتخاب چنین عنوانی احتمال آشکار شدن اختلاف نظر دموکراسی‌های غربی را هم کاهش می‌دهد.

مقامات کاخ سفید و هیئت آمریکایی در سازمان ملل از اظهار نظر درباره اینکه چرا عنوان جلسه از آنچه هیلی در ۴ سپتامبر اعلام کرد متفاوت است، امتناع کردند. با اینکه هیلی از تمرکز جلسه بر موضوع ایران خبر داده بود، هیئت آمریکایی هفتم سپتامبر در سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد این نشست بر طیف گسترده تری از موضوعات تمرکز دارد از جمله گسترش سلاح‌های کشتار جمعی. مقامات آمریکایی از هفته گذشته در حال اطلاع دادن به شرکای خارجی خود هستند که ایران موضوع نشست نخواهد بود.

سخنگوی هیئت آمریکایی با بی‌اهمیت جلوه دادن این اقدام، گفت آمریکا موضوع جلسه را تغییر نداده است بلکه آن را گسترده‌تر کرده است. این در حالیست که گسترده کردن عنوان نشست به شورای امنیت این امکان را می‌دهد که ایران را به جلسه دعوت نکند. علاوه بر نگرانی‌های همپیمانان آمریکا، روسیه هم با برگزاری نشستی که یکی از کشور‌ها از آن کنار گذاشته شده باشد، مخالفت کرده است.

ترامپ سال گذشته در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بر اهمیت استقلال کشور‌ها برای حل مشکلات بین المللی تاکید کرد. در واقع او استقلال کشور‌های عضو را بر اتخاذ رویکرد‌های چندجانبه برای حل این مشکلات ترجیح می‌دهد.  ترامپ همچنین «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، را «مرد موشکی» خواند و گفت کشورش را کاملاً ویران می‌کند. علاقه شدید ترامپ به گفتن اظهارات فی‌البداهه و گستاخانه نگرانی کشور‌هایی را که برای نشست بین المللی ماه جاری در نیویورک آماده می‌شوند، برانگیخته است.

«سوزان ملونی» کارشناس ایران در موسسه بروکینگز، گفت: اگر نشست شورای امنیت به طور ویژه بر ایران متمرکز نباشد هم به نفع ایران است و هم به نفع آمریکا.