پیوستن به «FATF» آشفتگی‌های بیشتر اقتصادی را به‌دنبال خواهد داشت

مهدیه جوکار دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده شریعتی (عضو دفتر تحکیم وحدت) گفت: مدتی است که شاهد بحث‌های گسترده‌ای از سوی کارشناسان، متخصصین و دانشجویان پیرامون fatf و لوایح مرتبط با آن هستیم.

وی ادامه داد: fatf سازمانی بین دولتی است که هدف ظاهری آن مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم تعریف شده و از وظایف آن بررسی وضعیت قوانین مبارزه با پولشویی در بازارهای مختلف مالی و همچنین برآورد میزان ریسک سرمایه‌گذاری در بازار هدف است، ولی در واقع اهداف دیگری را پیگیری می‌کند. این اقدامات از طریق ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی در حوزه پولی و مالی و مبادله اطلاعات بین کشورهای عضو آن صورت می‌گیرد.

جوکار تاکید کرد: آنچه مسئله پیوستن ایران به این گروه و پذیرش کنوانسیون های مرتبط با آن را نگران کننده می‌کند، بستر اطلاعاتی است که در حوزه اقتصادی برای بیگانگان ایجاد شده و می‌تواند در وضع تحریم‌های اقتصادی، به کشورهایی که امروزه به اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران تبدیل شده اند، کمک قابل توجهی کند.

وی ادامه داد: علی‌رغم وجود قوانین مدنظر fatf در ایران که به تصویب مجلس شورای اسلامی نیز رسیده است، همچنان در راستای عدم بازگشت به لیست سیاه این سازمان و افزایش اعتماد بازار جهانی علی الخصوص اروپاییان به بازار ایران، تلاش هایی جهت پیوستن به این گروه و پذیرش معاهدات مرتبط با آن در حال انجام است.

این فعال دانشجویی گفت: در این خصوص باید توجه داشت که برخلاف وجود برخی مفاد علی الظاهر مثبت بین المللی که برای آن تعریف می‌شود ، در شرایط کنونی شفاف سازی دقیق ساختار های پولی و مالی کشور برای بیگانگان، نتیجه‌ای جز آشفتگی‌های بیشتر ارزی و لطمه  جدی به امنیت اقتصادی کشور نخواهد داشت.

جوکار اضافه کرد: پیوستن به کنوانسیون‌های cft و پالرمو که بازوهای اعمال فشار و نفوذ با عناوین مدنظر fatf یعنی مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم هستند، در تضاد با اصل استقلال کشور خواهد بود. علاوه بر آن، خروج اروپاییها از ایران پس از تحریم های آمریکا و همچنین اظهارات صریح شرکت های اروپایی، در حالیکه ایران در وضعیت تعلیق از لیست سیاه fatf بود، بار دیگر ثابت کرد آنچه موجب عدم اطمینان اروپا نسبت به سرمایه گذاری در ایران است نه لیست سیاه fatf بلکه تحریم‌های آمریکاست.

وی گفت: به گواه تجربه می‌توان ادعا کرد وضعیت سرمایه‌گذاری و حضور اقتصادی اروپا با پیوستن ایران به fatf ، در عین حضور ایران در لیست تحریم های آمریکا ، دچار تحول خاصی نخواهد شد و مانند دفعات متعدد، اصرار اروپا به اجرای کامل برنامه ی اقدام fatf جهت رفع موانع نیز، بهانه ای مقطعی و بدون حاصل خواهد بود.

جوکار در ادامه با اشاره به نقش دانشجویان در روشنگری درباره خسارتهای پیوستن به fatf  تصریح کرد: این روزها شاهد مطالبات دانشجویی و مردمی ایجاد شده مبنی بر عدم پیوستن به fatf بوده و هستیم که در ایام عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) نیز به طور جدی در هیئات دنبال می‌شد.

وی گفت: از نمونه مطالبه‌گری های گسترده می توان به توزیع بیانیه های تحلیلی دفتر تحکیم وحدت در مراسم های عزاداری، هیئات و نماز جمعه و امضای طوماری که روز گذشته در نماز جمعه توسط این اتحادیه دانشجویی انجام شد و با استقبال گسترده از سوی مردم مواجه گردید، اشاره کرد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده شریعتی گفت: امیدواریم پس از رهنمودهای صریح مقام معظم رهبری و مطالبات دانشجویان و مردم ، نمایندگان از این آزمون سربلند بیرون آیند و حال که تصمیم گیری در این باره مجدداً در دستور کار مجلس قرار گرفته است نمایندگان ضمن توجه به مطالبات مردمی و با بررسی تمامی جوانب این امر، درست ترین تصمیم را اتخاذ کنند.