تهدید تحریمی جدید آمریکا علیه ایران

به نقل از سخنان جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، اگر محدودیت‌ها و تحریم‌های قبلی موجب ایجاد تغییرات در ایران نشود، ایالات متحده از گزینه‌های جدید برای تحریم علیه ایران استفاده خواهد نمود.

جان بولتون به خبرگزاری فاکس نیوز گفت: "در واقع تاثیر تحریم علیه کشور‌های منطقه (ایران) کم استف ما فکر می‌کنم که در آینده تحریم اقتصادی و سیاسی (در ماه نوامبر) تاثیر بیشتری در رفتار رژیم ایران خواهد داشت".

وی افزود: اگر ایران خط مشی خود را تغییر ندهد، محدودیت‌های بیشتری علیه این کشور اعمال خواهد شد.

از سوی دیگر، نماینده ایران در اوپک، به نوبه خود نیز اعلام نمود که تهران علی رغم تلاش ایالات متحده برای جلوگیری از صادرات نفت، همچنان به صادرات نفت خود ادامه خواهد داد.

گفتنی است، در ژوئیه سال ۲۰۱۵ میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد (متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته‌ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته‌ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم‌های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام:تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخش‌های توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی‌ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته‌ای انجام نداده باشد. اما آمریکا در سال ۲۰۱۸ به طور یک طرفه از توافق نامه برجام خارج شده است که با مخالفت بسیاری از کشور‌های اروپایی رو به رو شده است.

از سوی دیگر، نیکی هیلی" نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت که "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا هرگونه درخواست "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران برای دیدار را بررسی خواهد کرد و درباره آن تصمیم میگیرد.